Que Facebook viu de les nostres dades personals no és cap secret, la manera com les fa servir i en ven l’accés, és menys conegut. Però aquest cap de setmana ha sortit a la llum un escàndol que està fent sonar totes les alarmes. S’ha descobert que Cambridge Analytica, una empresa externa a Facebook d’anàlisis de dades, va utilitzar de forma fraudulenta les dades privades de milions d’usuaris, potencials seguidors republicans, per influenciar en la seva decisió durant les presidencials de 2016. D’aquesta manera es va poder millorar la precisió dels missatges electorals per convèncer els votants indecisos.

Però com ho van fer?

L’any 2014 el professor de la Universitat de Cambridge Aleksandr Kogan, va crear thisisyourdigitallife, una petita app que podia predir la nostra personalitat en funció de les respostes d’una enquesta i a partir del nostre perfil de Facebook. Com moltes altres apps, per poder fer-la servir, era necessari iniciar sessió a través del Login de Facebook. Utilitzant aquest mètode d’inici de sessió, donem permís al creador de l’app o web per accedir a algunes dades del nostre compte de Facebook. Tot i no haver estat mai llençada a escala mundial, 270 mil usuaris la van provar i indirectament el professor va tenir accés a informació com el contingut que els havia agradat, el municipi on residien i el més important, dades dels seus contactes a Facebook.

Quin era l’objectiu del professor?

Probablement la seva intenció inicial era fer una investigació psicològica, tal com ell la va catalogar. Secretament però Kogan havia rebut 800 mil dòlars de l’empresa Cambridge Analytica a canvi de cedir una còpia dels resultats obtinguts. Tal com esmentàvem abans, el sistema de Login de Facebook era molt vulnerable fa 4 anys, ja que no només donava accés a dades del mateix usuari, sinó que també s’obria una porta per accedir a informació dels seus contactes de Facebook. Això va ser un factor clau perquè Cambridge Analytica obtingués informació de 50 milions de persones.

Com han fet servir les dades obtingudes?

La clau de l’èxit durant una campanya electoral és conèixer bé el teu target o públic objectiu. Amb la informació recopilada per Cambridge Analytica, un polític pot centrar-se en centenars de nínxols de mercat potencials per obtenir el seu vot a través de l’ús de publicitat online personalitzada i adaptada a cada tipus de votant i persuadir-lo amb molta més facilitat. D’aquesta manera el triomf del Brexit podria quedar justificat, ja que els resultats van deixar desconcertats a molts analistes polítics que no s’esperaven aquell desenllaç. De la mateixa manera, la campanya de Donal Trump també va resultar ser tot un èxit, fins al punt de convertir-lo en president.

Actualment aquest fet està generant un dels rebomboris més destacables d’aquest any. Tant és així que el moviment #DeleteFacebook està en ple auge i recolzat per personalitats com el co-fundador de WhatsApp, Brian Acton. La recerca de com esborrar el compte de Facebook s’ha disparat a Internet, tot i que hi ha qui prefereix enfortir les restriccions d’accés a la informació personal cap a la companyia. Sigui com sigui, el gegant de Zuckerberg està vivint una de les crisis de desconfiança més grans de la seva història.

* Eloi Fàbrega és Director d'Efimatica