La Universitat de Girona ha fet el pas a la universitat no presencial. Això no es fa d'un dia per l'altre sinó que ja fa temps que treballa amb moltes de les eines que aquests dies han pres total protagonisme, com ara l'administració electrònica, la gestió de processos sense papers, la intranet docent en moodle, els autoserveis de tota mena, la introducció a Office 365 i serveis de Google pel sector educatiu, suport remot, entre d'altres.

El pas definitiu comença a principis de març, quan des del govern de la Universitat, i davant la propagació de la pandèmia i el decret d'estat d'alarma, es plantegen diversos escenaris. El servei informàtic que dirigeix Dídac López comença a focalitzar els seus plans de contingència incloent el d'un confinament a llarg termini. «Poc menys de 15 dies en què planifiquem una realitat que ens semblava impensable, i que, a mesura que seguíem les notícies que ens arribaven d'Itàlia, vèiem com a inevitable», explica López.

En aquest sentit, recorda el dia 12 de març, quan es va rebre la notificació del confinament i «vaig dir amb tota la emoció al meu equip que cap organització està preparada per al que és impensable, però que tots i cada un de nosaltres portem tota la viva preparant-nos per superar aquesta situació donant el millor de nosaltres. I així ha estat». L'organització ja estava en marxa, tots els PCs de l'administració van ser accessibles de forma segura, es van distribuir portàtils i es va tenir la col·laboració de la gent que hi va posar els seus equips particulars. També es va adaptar la telefonia amb una distribució addicional de mòbils per donar cobertura a les necessitats de contacte exterior. López destaca que tant l'administració electrònica com l'ús d'MS Office 365 ha «estat clau per superar aquests dos mesos».

El cap del servei informàtic de la Universitat de Girona es mostra especialment satisfet perquè «ara tots els nostres usuaris són experts en Teams!... i en videoconferències de tota mena. També la implicació dels nostres tècnics al màxim nivell explica que estiguem funcionant al màxim de capacitat». I és que, sens dubte, el factor humà ha estat tan important com el tecnològic.

També s'ha desplegat el campus virtual amb la implicació dels pedagogs, s'ha creat un model pedagògic de transició adaptant les eines de Google apps per a educació, s'ha ajudat professors i alumnes a adaptar-se a aquest nou model de formació i avaluació i a un servei d'accés a aules a distància. Finalment, s'ha col·laborat amb la unitat de cooperació de la Universitat per donar suport als estudiants que necessitaven per exemple portàtils i equips de connectivitat i s'ha comptat amb l'ajuda de gent particular, empreses i fabricants. López està orgullós perquè «podem dir que aquests dos mesos hem posat en valor el que sabem, però sobretot el que som i podem ser, i que en dos mesos hem avançat dos anys al futur», i afegeix que «molts dels avenços que hem fet són fruit de la necessitat, però també del treball, treball en equip, com no pot ser d'una altra manera, i que ara ens projecten cap a un futur que segur que ens farà millors».