La botiga MediaMarkt de Girona ha fet 20 anys. Com valora els avenços tecnològics que hi ha hagut durant aquestes dècades? 

Durant aquests 20 anys aquesta botiga s’ha adaptat als avenços tecnològics i ha aconseguit unes xifres i un creixement que ningú s’esperava. La tecnologia fa 20 anys era molt diferent. Vivíem sense smartphones, sense wifi i les càmeres eren amb rodet. La tecnologia ens ha ajudat a estar connectats durant la pandèmia.

 Què és el que més ha canviat en aquests 20 anys?

SLa connectivitat i la fusió del món digital i el món físic és el que més ha canviat en la gran distribució. Ara pots comprar des de casa i recollir-ho a botiga o comprar a botiga i demanar que t’ho enviïn a casa. És el que en diem omnicanalitat. Això abans era impensable. Ara qualsevol pot comprar des de qualsevol lloc del món des del seu smartphone. El mercat és molt més global, i els consumidors tendeixen a compartir més les opinions dels productes. 

El comportament dels clients també ha canviat?

Abans la botiga oferia grans assortiments de productes amb preus imbatibles i campanyes publicitàries molt agressives. El client venia, escollia el que li interessava i marxava. Ara el client vol solucions a mida, cada persona és única i nosaltres volem satisfer les necessitats que té oferint serveis que van molt més enllà del producte. De fet, oferim més de 200 serveis. 

Com ha sigut l’experiència de dur MediaMarkt a Girona?

És curiós perquè el pla d’expansió inicial només contemplava obrir botigues a municipis que tinguessin un mínim de 250.000 habitants. Però les característiques de Girona i l’entorn van fer que el projecte s’avancés en el temps i ara podem dir que ha sigut un èxit.

Què faran per celebrar aquests 20 anys?

Farem un acte amb convidats, personal de la botiga, fabricants, i també per sorteig a xarxes vindrà una representació de clients. Tindran una targeta regal de 200 euros i estaran convidats a l’esdeveniment. A més, demà i dissabte farem la nostra campanya d’un dia sense IVA només a la botiga de Girona ciutat.

La pandèmia ha accelerat l’omnicanalitat?

Sens dubte, l’ha accelerat molt. Per adaptar-nos a la situació de restriccions i a la crisi sanitària nosaltres hem posat en marxa el servei del personal shopper, que amb una cita permet el client trucar per telèfon o amb videotrucada i comprar productes o resoldre dubtes. Ho hem implementat durant el període de pandèmia i és un servei que està creixent. 

La compra digital s’acabarà imposant a la tradicional o coexistiran tots els models?

Nosaltres creiem que tots els dos models es fusionaran, i que no tenir punt de venda és una mancança que els grans comerços digitals hauran d’acabar resolent. Els processos s’automatitzen però la gent ve a les botigues perquè de vegades no acaba de saber què necessita o té dubtes que vol que resolem. De fet, hem tornat al comerç d’abans, que estava basat en les relacions. I nosaltres en això tenim experiència: tenim més de 100 botigues que també actuen com a plataformes de distribució  de vendes online. Això ho hem aconseguit gràcies a l’allau de comandes online que vam rebre durant la pandèmia. D’aquesta manera, guanyem temps d’entrega i reduïm recorreguts i contribuïm a reduir emissions de CO2.

De tots els serveis que oferiu, que són cap a 200, quins són els més destacats?

El ventall de serveis que oferim també ha anat evolucionant durant els darrers 20 anys. Els que abans eren més demandats com instal·lació de gran aparells, finançament i entrega a domicili continuen sent molt importants, i hem afegit nous serveis com garanties, protectors de pantalla i des de fa poc som servei oficial d’Apple per la reparació d’iPhones. També tenim les garanties, que també es venen molt, i les proteccions de pantalla. A més, oferim cursos bàsics per ensenyar a fer anar ordinadors, cursos de show cooking... Tenien molt d’èxit! La formació a clients tenia una demanda molt elevada. Ara ho hem aturat per culpa de la pandèmia. 

Com s’aconsegueix estar sempre al dia de les novetats tecnològiques?

Som inquiets. Ens agrada observar què fa el consumidor, com actua, què necessita. A partir d’aquí innovem de forma constant. Tenim un programa de formació de producte perquè el nostre equip estigui al dia de totes les novetats i son els treballadors els primers en tenir la inquietud d’estar informats del que volen els clients, i sobretot tenir els coneixements per assolir qualsevol dubte tecnològic que tingui el client. I actualment amb l’Internet de les coses, els electrodomèstics ja saben quan poden tenir una avaria.

Quins són els productes estrella i quins han irromput arran de la pandèmia?

Els smartphones són el producte estrella i amb diferència. Però és cert que durant els últims anys els robots de cuina han crescut molt i els de neteja també. La pandèmia ha fet que la gent cuini més: vam esgotar les panificadores durant el confinament. També vam esgotar auriculars, impressores i cartutxos de tinta. I pocs dies abans d’acabar l’estat d’alarma, va pujar molt la demanda de productes de depilació i d’higiene personal.

Fa pocs mesos MediaMarkt s’ha expandit a la província gràcies a l’adquisició de totes les botigues Worten. Tenen pensat algun pla més d’expansió a les comarques gironines?

No se sap, però és possible. Hem adquirit fa uns mesos les botigues Worten de Lloret de Mar i de Platja d’Aro, i estem aprenent a treballar amb botigues més petites del que estem habituats. Creiem que la tendència serà la de tenir presència als nuclis urbans i que funcionin com a punts de recollida. Abans de la pandèmia, en quasi la meitat de les compres online el client volia recollir el producte a la botiga, perquè no sempre s’és a casa. És un repte que tenim pel futur, i el client ara té consciència ambiental i ens demana que fem les coses de la manera més sostenible possible. 

Com han viscut la pandèmia? 

Ha sigut dura, però de seguida vam posar-nos a treballar per adaptar-nos. Aquesta situació ens ha ensenyat que l’únic que no canvia és el canvi. I nosaltres hem aconseguit ser al Top 3 en vendes, n’estem molt orgullosos i si ho hem aconseguit ha estat gràcies a la feina del meu equip.