02 de novembre de 2008
02.11.2008

La comunitat hispana a les eleccions dels EUA

"30 minuts" emet un reportatge sobre la postura decisiva que pot tenir el vot llatinoamericà en els comicis de dimarts

02.11.2008 | 01:00

A dos dies perquè s'iniciïn les eleccions presidencials als EUA, 30 minuts emetun reportatge sobre l'impacte del vot llatinoamericà en els comicis presidencials, Latinos, el vot decisiu.
El cognom més comú als Estats Units és Smith. Però entre els deu primers hi ha García i Rodríguez. I Martínez està lluitant amb Wilson per entrar a la llista dels deu més populars. Els hispans, o "latinos", són actualment la minoria més important dels Estats Units, davant dels afroamericans. Són més de 50 milions d'habitants, comptant els de Puerto Rico i sense comptar els 12 milions de sense papers, que també procedeixen, la immensa majoria, de Llatinoamèrica. En aquests moments els Estats Units són el segon país del món, després de Mèxic i davant d'Espanya, on es parla espanyol.
Són el grup ètnic que més creix i el més jove. La mitjana d'edat dels hispans és de 27,6 anys, mentre que la de la majoria blanca és de 40. El 2050 els "latinos" seran el 30%de la població. A finals d'aquest segle seran majoria als Estats Units.
En aquestes eleccions s'espera una participació sense precedents dels hispans, majoritàriament preocupats per la marxa de l'economia, l'estat de l'educació, la manca d'assegurança mèdica, la immigració i la guerra de l'Iraq. I el vot "latino" serà decisiu en els cinc estats que es consideren fonamentals per aconseguir la presidència dels Estats Units: Florida, Colorado, Nou Mèxic, Arizona i Nevada. En aquests estats, el hispans representen entre el 20 i el 30% de la població. Per aquest motiu els dos candidats han dedicat una atenció sense precedents a aquest electorat: han fet anuncis en espanyol per ràdio i televisió i concedeixen entrevistes en exclusiva a les grans cadenes hispanes dels Estats Units.
Un equip del programa 30 minuts ha viatjat pels Estats Units per oferir un retrat d'aquesta comunitat i de les seves postures davant de les eleccions. Així, entre altres històries, coneixerem, de la mà de Rosario Dawson, la nova musa de Tarantino, els esforços que fa per motivar l'electorat "latino" jove. Viurem de prop la feina del sergent Roberto Arreola, reclutador de l'exèrcit nord-americà al barri "latino" d'East Los Angeles i coneixerem la lluita de Fernando del Solar, pare d'un soldat mort a Iraq i activista contra la guerra. Sabrem, gràcies a Dolores Huertas, una líder històrica del moviment camperol californià, que el lema favorit de Barack Obama, el "Yes, we can", és en realitat un vell eslògan "latino": "Sí, se puede". Descobrirem també per què els candidats presidencials tenen tant d'interès a sortir en una cadena en espanyol que està superant en audiència les gran cadenes nord-americanes en anglès i ens endinsarem en la comunitat cubana de Miami.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Notícies relacionades

Enllaços recomanats: Premis cinema