28 de novembre de 2008
28.11.2008

L'excés de publicitat a la televisió porta Espanya al tribunal de la Unió Europea

Segons la Comissió Europea, les cadenes superen sistemàticament els 12 minuts per hora

28.11.2008 | 01:00

La Comissió Europea (CE) va anunciar ahir una denúncia ?contra Espanya davant el Tribunal de Justícia de la UE per superar els ?límits a la publicitat que marca la ?directiva Televisió sense Fronteres.
L'executiu de la UE incideix que les principals cadenes de televisió públiques i privades a Espanya ultrapassen sistemàticament el límit de dotze minuts per hora imposat als anuncis publicitaris i de telecompra, sovint prolongant-los diversos minuts més".
En un comunicat, la comissària europea de Societat de la Informació, Viviane Reding, va lamentar que "tot i les nostres repetides crides a l'acció, Espanya no ha introduït el límit de dotze minuts de publicitat per hora". Espanya exclou d'aquest límit europeu els anuncis de telepromoció i els publireportatges de curta durada que, segons Brussel·les, han de considerar-se publicitat.
A més dels efectes negatius que pot tenir sobre la despesa en ?publicitat, una de les principals fonts de finançament de la televisió en obert, la Comissió ressalta que "aquest bombardeig constant és perjudicial per als telespectadors".

Segons els interessos
L'executiu de la UE espera que la cort comunitària obligui Espanya a adoptar les mesures necessàries per assegurar que els ciutadans espanyols puguin beneficiar-se de les normes comunes de la UE "i ?gaudir de les seves nits davant el ?televisor en la mateixa mesura que la resta de ciutadans comunitaris".
La Comissió considera que Espanya ha malinterpretat la directiva Televisió sense fronteres en restringir excessivament el concepte d'"espai publicitari", de manera que alguns tipus de publicitat, com els microespais publicitaris, els anuncis de telepromoció de curta durada o els publireportatges de curta durada, queden exclosos del límit de dotze minuts per hora. Aquests espais, habituals en la televisió espanyola, estan subjectes a un límit diferent, de disset minuts per hora, tot i reunir totes les característiques dels espais publicitaris.
Després de vigilar el compliment a Espanya de la directiva entre maig de 2005 i juliol de 2006, Brussel·les va concloure que el límit de dotze minuts per hora de publicitat s'ultrapassava sistemàticament. Va obrir un procediment d'infracció un any després, el juliol de 2007, i el maig passat va enviar un "dictamen motivat", amenaçant amb la denúncia davant el Tribunal de la UE.
Les autoritats espanyoles van ?remetre a Brussel·les dues cartes el setembre passat, en les quals van mostrar el seu desacord amb ?l'anàlisi de la Comissió Europea.
L'executiu comunitari recorda que a finals de 2007 va entrar en vigor una nova directiva de "Serveis de mitjans audiovisuals sense fronteres" que reafirma el límit de dotze minuts de publicitat per hora.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema