El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TUE) va sentenciar dimecres passat, 17 de juliol, que els països puguin obligar les televisions en obert a emetre menys anuncis que les seves competidores de pagament, sempre que es protegeixin els interessos de les cadenes i dels espectadors. "El legislador nacional pot establir límits diferents respecte del temps d'emissió horària de la publicitat en funció de si les televisions són o no de pagament", va afirmar la Cort en un comunicat.

La sentència està motivada pel cas que enfronta la cadena Sky Itàlia amb l'autoritat encarregada de la Garantia de les Comunicacions del país, la AGCOM, que va imposar a la televisió una multa de 10.329 euros per excedir el límit d'anuncis que li està permès emetre.

Les normes europees fixen un límit horari del 20% de temps d'emissió d'anuncis publicitaris i de televenda, encara que permet als estats membres establir normes més estrictes o detallades que respectin aquest màxim, com és el cas de la llei italiana.

Més anuncis per les TV de pagament

El Tribunal va recordar també en la sentència que, en qualsevol cas, s'ha de donar un equilibri entre la protecció dels interessos econòmics de les televisions i dels anunciants, d'una banda, i dels interessos dels autors i els creadors, i dels consumidors que són els teleespectadors, d'altra banda. "Aquest equilibri és diferent depenent de si les televisions transmeten o no els seus programes mitjançant pagament", va indicar la Cort.

La sentència afirma que a causa que les televisions de pagament tenen ingressos pels abonaments dels teleespectadors i la televisió en obert no, la situació d'ambdós tipus de cadena és "objectivament diferent".