Les sèries de televisió registren a Catalunya una audiència majoritàriament femenina i de més de 40 anys, segons un estudi elaborat per l'Observatori de la Producció Audiovisual (OPA) de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). L'estudi, que ha analitzat el perfil dels espectadors d'un total de 18 sèries televisives emeses a Catalunya durant la temporada 2013-2014, ha arribat a la conclusió que els seus espectadors són majoritàriament dones i de més de 45 anys d'edat.

Segons ha informat la UPF, a més del gènere i l'edat, per realitzar l'estudi també han tingut en compte altres aspectes com la classe econòmica i l'hàbitat de residència dels espectadors. Les produccions analitzades van ser: El Príncipe, La cúpula, El tiempo entre costuras, La que se avecina, La Riera, Resurrection, Águila Roja, Cuéntame cómo pasó, Aída, KMM, 39+1, Isabel, El secreto de Puente Viejo, El Mentalista, Castle, Arrow, Amar es para siempre i XIII.

Totes aquestes ficcions van superar els 125.000 espectadors de mitjana a Catalunya. Així mateix, només quatre de les divuit sèries analitzades (El Mentalista, Arrow, XIII i KMM) van registrar un percentatge de públic femení inferior a la mitjana, que és del 54%.

L'informe també destaca el perfil generalment envellit d'una audiència que, en la majoria dels casos, superava els 45 anys, i subratlla que "l'afinitat d'aquestes sèries amb el públic juvenil i infantil va ser molt negativa".

Públic més gran a TV3

El percentatge d'espectadors de més edat s'accentua en les emissions en horari de tarda i també en les produccions de TV3, mentre que l'audiència més rejovenida va ser la de Telecinco i la de les sèries estrangeres. L'estudi assegura que la majoria de les sèries analitzades van resultar productes clarament rendibles per a les televisions perquè gairebé totes elles van obtenir millors resultats d'audiència que la mitjana de les cadenes en les quals es van emetre.

No obstant això, i dins d'aquesta valoració, els resultats de l'estudi conclouen que la televisió pública catalana és l'única excepció, ja que només la sèrie diària La Riera va obtenir una quota de pantalla superior a la mitjana de la cadena.