Entre l'usuari de banca el canvi d'hàbits s'ha accelerat. Amb caixers automàtics que permeten fer la majoria d'operacions habituals i, sobretot, amb portals d'Internet àgils i cada cop més segurs, les visites a les sucursals s'han reduït molt. En una jornada empresarial recentment organitzada a Girona sobre l'ús de les tecnologies de la informació a l'empresa, el 91% dels participants va indicar que utilitza la banca electrònica i que el 100% la considera útil per al seu negoci.

Un 50,5% dels internautes catalans utilitza de manera habitual la banca en línia a l'hora de realitzar les seves transaccions financeres, segons revela un estudi de Nielsen En línia, companyia especialitzada en el mesurament i anàlisis d'audiències a Internet. A Espanya, més de la meitat dels usuaris d'Internet (11,8 milions) fa ús dels serveis en xarxa de les entitats bancàries.

L'informe mostra que més de 2,6 milions de catalans van recórrer als portals dels diferents bancs i ?caixes d'estalvis durant el mes d'abril passat, cosa que representa el 21,7% del total d'internautes ?espanyols que acudeixen, ?regularment, a les pàgines d'aquestes ?entitats per consultar els seus ?comptes, plans de pensions, fons d'inversió, préstecs o hipoteques.

D'aquesta forma, l'estudi constata que Catalunya és una de les autonomies més actives a l'hora d'utilitzar la banca electrònica juntament amb la Comunitat de Madrid, que va registrar una audiència de 2,5 milions d'internautes a aquests portals, durant el mes d'abril passat.

Respecte al perfil de l'usuari de banca en línia, l'estudi de Nielsen posa de manifest que si bé a penes hi ha diferències entre homes i dones, el prototip segueix corresponent, principalment, amb homes (54%) d'edats compreses entre els 25 i 54 anys, habituats a les noves tecnologies i que utilitzen freqüentment la xarxa en la seva vida diària.

D'aquesta forma, l'estudi confirma la "progressiva democratització" d'aquest tipus de portals financers per la seva comoditat, immediatesa i facilitat de maneig. Si bé fa anys el seu accés estava limitat al sector executiu, en l'actualitat, i en contra del que es pensa, la banca electrònica és utilitzada majoritàriament per internautes sense estudis universitaris i ingressos inferiors als 36.000 euros anuals.

Finalment, l'anàlisi dassenyala que La Caixa i Caixa Catalunya se situen a la cap del rànquing d'audiència dels portals de banca en línia en aquesta comunitat, posant de manifest que les entitats d'aquesta regió, com és lògic, són més populars entre els catalans, fins al punt de liderar els primers llocs dins d'aquesta categoria.

Així, destaca el posicionament de Caixa Catalunya, que amb un 78% de la seva audiència localitzada en aquesta comunitat, ocupa el segon lloc en el rànquing d'entitats més visitades.

El segueixen l'holandès ING Direct i el Banc Sabadell, que acapara el 57% de la seva audiència a Catalunya. Per la seva banda, les entitats Caixa Penedès i Caixa Sabadell es van revelar també com els portals de banca de major projecció a la xarxa en aquesta comunitat.