La por està tan a flor de pell als aeroports -notícies d'accidents, d'intentes d'atemptats, etc- que el més petit incident fa esclatar els nervis, encara que els passatgers estiguin dins d'un avió que tot just ha començat a moure's per sobre la pista. No és d'estranyar per tant l'ensurt i els crits que van haver-hi ahir a l'interior dels dos avions de la companyia Ryanair que començaven a dirigir-se a la pista per enlairar-se als seus destins de Gran Canària i Torí a les 11 del matí, quan el primer d'ells no va calcular prou bé la maniobra i va impactar amb la seva ala esquerra contra el timó de cua del segon. En aquells moments els passatgers ignoraven què passava i es van deixar endur pels nervis, fins que van estar segurs que tot plegat no havia sigut més que un petit accident. Un accident, que això sí, els va provocar sortir cap els seus destins unes set hores més tard del que tenien programat.

Mentre Aena ha iniciat una investigació sobre les causes de l'accident -sembla clar que hi va haver una errada humana, sigui per part d'un pilot sigui per part dels controladors-, la primera questió que ve al cap és: què feien els dos avions dirigint-se alhora a la pista prop de les 11 del matí, si el vol Girona-Torí tenia prevista la seva sortida a les 10? Probablement la resposta tingui molt a veure amb la vaga de controladors aeris francesos que per mala sort tenia lloc ahir, i que va provocar durant tot el dia retards en la majoria de vols que sortien de Girona. El de Torí devia ser un d'aquests.

Segons un escuet comunicat emès ahir a la tarda per Ryanair, "els vols de Ryanair FR 9727 (Girona - Gran Canaria) y FR 9111 (Girona -Turín) rodaven cap a i des de la zona d'aparcament" quan va tenir lloc la petita co·lició. "Aquest lleu contacte va causar un petit dany a l'ala d'un dels avions i es passatgers van ser desembarcats per permetre als enginyers de Ryanair inspeccionar els avions i reparar els desperfectes". Afegia el comunicat que "Ryanair ha preparat dos avions de recanvi per operar des de Barcelona (Girona) (sic) i permetre els passatgers continuar el viatge". Acabava la nota demanant disculpes per les molèsties, però sense aclarir les causes.

Com es veu, segons la nota un aviò es dirigia a la zona d'aparcament i l'altre en sortia. En qualsevol cas, totes dues maniobres eren prèvies a iniciar la d'acostament a pista per enlairar-se.

Ploure sobre mullat

Va ploure sobre mullat, ja que als problemes sorgits per l'accident dels dos avions s'hi van afegir els que va provocar la vaga de controladors a França. El resultat va ser retards d'entre 1 i 4 hores (a banda de l'esmentat dels dos avions afectats) en més d'una quinzena de vols que sortien de Girona, amb les consegüents cues davant la finestreta de Lesma -empresa que ofereix el servei de terra de Ryanair- de passatger afectats durant tot el dia.

Nerviosos i enfadats

Al cap de molta estona, el sentiment entre els passatgers afectats era de nervis i indignació per les hores d'espera acumulada. Molts d'ells reclamaven a la companyia Ryanair que els compensés per les hores de retard. Els passatgers que estaven dins l'avió que anava a Torí relataven que van notar "una forta sotragada" i que la gent es va posar molt nerviosa. "Ja portàvem una hora de retard i a sobre amb el xoc la gent encara s'ha posat més nerviosa", explicava en Fabio.

"Jo estava llegint perquè tinc por a volar i he vist el que havia passat perquè teníem un avió al costat", explicava la Benedicta que reconeixia que la companyia no els havia donat gaire informació. Tot i que Aena va garantir la recol·locació dels passatgers, molts dels usuaris afectats no tenien tan clar que poguessin volar en les pròximes hores. "Estem reclamant que ens paguin les despeses del viatge o que compensin la gent que ha perdut altres vols o nits d'hotel", explicava full en mà en José Luís, que es dirigia a Gran Canària i feia cua per reclamar. Finalment, van poder sortir a les 17:45. Tots dos vols.