L'entrada sud de Girona per la carretera Barcelona tindrà sis edificis de dotze plantes, un dels quals podria ser un hotel. Això és el que es desprèn de la redacció de la proposta guanyadora del Pla de millora urbana del sector on encara hi ha un seguit de naus industrials en un dels vorals de la carretera de Barcelona entre l'hotel Melià i la gasolinera de Girona-2.

Ara tot just s'ha tirat endavant el primer pas, que ha de servir per canviar la imatge d'aquesta part del sud de la ciutat. A partir d'ara s'han de començar a desenvolupar i a aprovar un seguit de plans urbanístics i no es preveu cap moviment de maquinària fins, com a mínim, d'aquí a un any. Tot el seguit de naus industrials que hi ha al sector ja han cessat l'activitat i s'han traslladat a polígons industrials de l'àrea urbana. Les va adquirir la immobiliària Desarrollos Inmobiliarios Fluvià, del Grup Gaudir, per uns 54 milions d'euros finançat per Caja de Burgos. Només queda en funcionament la gasolinera de Repsol (s'haurà de negociar si entra al Pla o no), un magatzem dels antidisturbis dels Mossos d'Esquadra, i un centre de culte que seguirà funcionant fins que hagi de marxar per les obres.

El projecte guanyador del concurs d'idees del Pla de millora urbana número 13 l'ha redactat el Taller d'Arquitectura i Territori SLP, sota el lema de "Via Verda-Fent Ciutat" i ha estat escollit després de superar dues fases. A la primera hi havia 24 candidats i a la selecció final cinc.

L'equip de govern va presentar ahir la proposta guanyadora insistint que, a partir d'ara, s'hauran d'ajustar alguns elements i remarcant que el dibuix inicial és només un "esbós". No obstant això, el tinent d'alcalde d'Urbanisme, Joan Pluma, sí que va assenyalar que s'intentarà mantenir la filosofia del guanyador del concurs. La intenció és garantir la continuïtat entre el barri de Sant Narcís i el de Sant Pau.

En total, el Pla de millora urbana abraça uns 60.000 metres quadrats, un 57% dels quals es reserva a ús públic (carrers, espais verds i equipaments), i la resta serà d'ús privat, on es preveu fer-hi entre 700 i 800 habitatges (un percentatge de protecció oficial), segons les dimensions que decideixi la promotora i locals comercials als baixos.

Es proposa crear una xarxa de carrers que separaran els diferents grups d'edificis on, per exemple, per connectar els carrers Salt i Manuel Cazurro caldria un pas elevat sobre la part actualment no coberta del ferrocarril. El projecte, fins i tot, té en compte la creació d'un "eix verd" des de la rotonda de Mas Gri fins a la Devesa. Seria seguint el viaducte.

De fet, al tram del Pla de millora, a la banda de l'actual via, hi hauria tota una zona verda amb la cobertura de la via convencional d'uns 250 metres que facilitaria la relació amb Sant Narcís i la possible transformació de les naus del carrer Alacant. El punt més estret del passeig tindria quaranta metres i permetria l'esbarjo, els vianants i les bicicletes.

Respecte a aquesta façana, el jurat veu molt interessant la posició d'una sèrie de torres com les del costat oest del sector, tot i que una part del jurat qüestiona que totes tin?guin la mateixa alçada. El projecte concreta que serien cinc torres de dotze pisos (planta baixa i onze) i un hotel de la mateixa alçada, amb 140 habitacions. El dibuix col·loca l'hotel a la banda més al sud (més proper a la rotonda de Mas Gri) on s'espera una edificació que acabi essent emblemàtica per la seva estructura diferenciada. A la façana de la carretera de Barcelona hi ha previstes les construccions amb planta baixa i cinc i sis pisos. A l'alçada amb la cruïlla del carrer Fargnoli hi haurà una gran zona verda amb un equipament.

L'alcaldessa, Anna Pagans, va remarcar que el projecte permetrà convertir aquest tram de carretera Barcelona en realment un carrer. Tot i que la mobilitat del vial no es redefinirà fins després del soterrament del tren convencional, el projecte proposa que tingui voreres arbrades, de nou metres, i una calçada amb un carril per a bus. Quan sigui "viable" la unidireccionalitat, un altre carril seria d'aparcament.

la futura nova entrada sud de girona El pas definitiu per convertir la "carretera" Barcelona en carrer Barcelona.Vista des de Sant Narcís on es veu que les torres tindrien façana al costat de l'actual via del tren convencional.Ubicació del tram exacte que abraça la vorera de les naus industrials des del Mc Donald's fins a l'hotel Melià. Es preveu convertir el carrer Barcelona en un bulevard amb voreres arbrades de nou metres. La calçada tindria uns dotze metres amb un carril bus.Vista on es comprova l'impacte dels diferents "bolets". La part de "darrere" de la carretera Barcelona (on hi ha la via del tren) tindrà un ampli "eix verd" per a vianants i ciclistes.