El tercer rail serà únicament i exclusiva usat per al transport de mercaderies. El president de Renfe, Teófilo Serrano, va dir ahir definitivament quin serà l'ús d'aquesta via adaptada a l'ample internacional que Adif ha instal·lat entre Girona i Figueres, i va concretar que entrarà en servei el pròxim 21 de desembre.

D'aquesta manera, serà el transport de mercaderies el primer que circuli per l'Alta Velocitat des del port de Barcelona fins a París. Una nova oferta que, segons Teófilo Serrano, permetrà connectar aquest transport des Catalunya amb la resta d'Europa.

L'avantatge principal d'aquesta nova oferta será la reducció del temps, que des de Renfe s'estima que sigui d'unes cinc hores. "El servei s'iniciarà el 21 de desembre i permetrà augmentar la longitud dels trens, que passaran dels 450 metres actuals fins als 750 metres, cosa que implicarà, lògicament, una més alta capacitat de transport", va apuntar el president de Renfe.

La construcció d'aquest tercer rail permetrà connectar provisionalment, i fins que no s'acabin les obres a finals de 2012, els trens d'alta velocitat entre Perpinyà i Barcelona aprofitant la secció finalitzada per TP Ferro.

Mercaderies i/o passatgers

L'ús que es donaria definitivament a aquest tercer rail ha portat de cap Adif durant mesos. S'havia parlat que pogués ser utilitzat per passatgers, per mercaderies o per ambdues opcions alhora. Finalment, però, serà només per a mercaderies.

Per exemple, al juliol de 2009, Adif informava que aquest tercer rail permetria tant el pas de trens de passatgers com de mercaderies.

A l'octubre, Diari de Girona va tenir accés a l'informe anual del coordinador europeu, Etienne Davignon. El document apuntava que l'eix ferroviari de l'alta velocitat al sud-est d'Europa generava algunes incògnites respecte a la utilitat del tercer rail que ha de permetre l'alta velocitat ferroviària entre Barcelona i França. La informació publicada a l'octubre de 2009 apuntava que Etienne Davignon considerava que "cap a finals de 2010 almenys alguns trens de viatgers" podran fer l'itinerari Perpinyà-Barcelona a través del tram que ja ha finalitzat TP Ferro i el tercer rail que connectàra pel tram no finalitzat; mentre que el transport de mercaderies quedava absolutament descartat.

Un cop es van iniciar els treballs sobre el terreny, el maig passat, Adif va dir que les obres permetrien el transport de mercaderies d'ample europeu.

El pressupost total de l'obra va ser de 94 milions i els primers treballs es van iniciar el maig del 2009.