«A vegades s'ha de recordar que estem en una economia de lliure mercat, i que qui determina qui s'estableix i a on ho fa són les companyies. Hi pot haver incentius, però Aena no en dóna en cap part del territori». Així de contundent es va mostar ahir el ministre de Foment, José Blanco, preguntat pel senador gironí de l'Entesa Miquel Bofill (ERC), sobre el traspàs de l'aeroport i la reducció de vols de Ryanair. Blanco va afirmar que Aena «ja ha fet els seus deures», que és abaixar un 2% les taxes a Girona, i demana que ara «el treball d'Aena s'acompanyi d'institucions i de tothom per tal de treure la màxima competitivitat de l'aeroport».

En primer lloc, Bofill va preguntar a Blanco quina previsió té durant aquesta legislatura de promoure canvis en la gestió de l'aeroport de Girona perquè la facin més propera al territori, li donin més autonomia i faciliti la participació de les institucions locals i els sectors econòmics. L'objectiu, segons Bofill, és assegurar la competitivitat de l'aeròdrom de Vilobí d'Onyar i, si és possible, fer créixer el nombre de compayies, vols, passatgers i empreses que l'utilitzen.

Davant d'això, Blanco li va respondre que en aquests moments estan desenvolupant la reforma del sistema aeroportuari, que impulsarà la «competitivitat, la gestió autònoma i l'eficiència dels aeroports», i va ressaltar que, per aconseguir aquests objectius, «es plantegen diferents vies de participació de les institucions territorials».

Bofill, llavors, li va voler transmetre «la inquietud» del teixit social gironí respecte al futur de l'aeroport, després de l'anunci de Ryanair de reduir de les seves 18 rutes. El senador republicà va recordar que l'aeroport gironí va ser el segon més rendible del 2009, i que aquell any va obtenir un benefici de 18 milions d'euros davant les pèrdues de 42 milions que es van registrar al Prat. «A Girona no s'entén que la política de tarifes hagi afavorit el trasllat de Ryanair a Barcelona, potenciant així aquest darrer aeroport com de baix cost, en lloc de convertir-lo en un hub internacional». Finalment, Bofill va recordar que les institucions gironines estan pagant ajuts a Ryanair perquè es quedi a Girona mentre Aena s'emporta els beneficis que generen les instal·lacions. Davant d'aquesta situació, Bofill va reiterar, un cop més, la necessitat de traspassar la gestió de l'aeroport gironí al territori, per tal que pugui tenir una gestió pròpia.

Defensa de Blanco

Blanco, per la seva banda, va defensar la gestió d'Aena a l'aeroport de Girona. «Cal recordar que l'economia és de lliure mercat i que qui determina qui s'estableix i a on són les companyies. Hi pot haver incentius, però Aena no ho fa a cap punt del territori», va advertir. En aquest sentit, va explicar que l'ens estatal «ha generat les condicions perquè l'aeroport tingui una millor eficiència i competitivitat», tot abaixant un 2% les taxes de Vilobí d'Onyar i un 7,8% el cost de la ruta de navegació. «Aena ha fet els seus deures, ha creat les condicions perquè les operacions tinguin un cost més baix i perquè pugui ser dinamitzador de noves rutes», va assegurar. Tot i això, va afegir que li agradaria que «el treball d'Aena s'acompanyés del de les institucions i de tothom per tal d'aconseguir la màxima competitivitat».