La Generalitat cedeix i al final pagarà a Ryanair el que estipulava el preacord que la companya havia signat amb l'anterior govern. Falta també que la companyia aèria irlandesa accepti el que ara se li ofereix, però tot sembla indicar que s'hauran perdut uns quants mesos i uns quants centenars de milers de turistes per arribar de nou al punt de partida. La nova proposta a Ryanair per a la seva continuïtat a l'aeroport de Girona, segons el director general de Transports i Mobilitat del govern català, Ricard Font, millora la del tripartit que havia estat acceptada per la companyia irlandesa. I si no la millora, serà només per alguns detalls, ja que la proposta econòmica manté l'aportació dels 7,5 milions d'euros que preveia l'acord d'intencions de l'anterior executiu per a 4 milions de passatgers (2 milions d'arribades, que és el que bàsicament interessa) a Girona, i a més assegura que si Ryanair supera aquests quatre milions de viatgers ingressarà més diners de les institucions, a tant per passatger (en una xifra que encara no s'ha concretat). Pel que fa als 4 milions d'euros en rebaixa de taxes que també preveia l'acord d'intencions, Ricard Font va explicar que el Govern no pot pagar-los a Ryanair, però es compromet a dur a terme la rebaixa en cas que obtingui la gestió de l'aeroport o, en cas contrari, a negociar amb qui l'assumeixi.

Ricard Font i el delegat del Govern a Girona, Eudald Casadesús, van donar a conèixer ahir en roda de premsa la nova oferta. Entre els punts del document destaca així mateix que per tal d'obtenir un compromís amb l'aeroport de Girona per part de la companyia irlandesa, la Generalitat li ofereix terrenys per construir un hotel, o la creació d'una escola de personal de cabina, o un hangar. La primera d'aquestes instal·lacions la gestionaria Ryanair, mentre que la segona l'hauria de fer conjuntament amb el Govern català i la tercera amb aquesta mateixa fórmula més la participació d'Aena.

L'anterior Govern havia pactat amb Ryanair un acord d'intencions que preveia l'aportació econòmica que la companyia rebria de 2012 a 2016 per mantenir-se a Girona. El preacord passava del 3,8 milions anuals vigents per a 5 milions de passatgers, a una aportació de 11,5 milions (quatre milions s'aconseguien per la rebaixa de taxes) per a un compromís de 4 milions de passatgers.

L'Ajuntament s'hi implica

Altres novetats anunciades ahir són l'ingrés de l'Ajuntament de Girona en l'Associació per a la Promoció i el Desenvolupament de les Comarques Gironines (AGI), que agrupa les institucions que negocien amb les companyies que operen a l'aeroport de la Costa Brava. L'aportació del consistori no va ser revelada. També es va anunciar que la de la Diputació es doblarà per afrontar la proposta llançada ahir.

Vols a Madrid i Sevilla

Respecte l'incompliment del contracte vigent -que s'extingeix al final de 2011- per part de Ryanair pel que fa al manteniment de freqüències i vols (n'ha retallat un gran nombre, fins a fer caure el trànsit de passatgers a Girona), els representants de la Generalitat van confirmar que s'exigirà el retorn de rutes domèstiques com les de Madrid i Sevilla. També es reclamarà a la companyia irlandesa que augmenti les freqüències a països que aportaven un volum important de turistes, com França o Alemanya.

Els representants de la Generalitat van explicar que tots els incompliments formaran part d'una negociació posterior a la de la firma del nou contracte i van avançar que "no serà agradable".

Respecte al retard en la firma d'un acord amb Ryanair malgrat que ja se n'havia tancat un amb l'anterior tripartit, Ricard Font va assegurar que no s'havia efectuat en tractar-se d'un nou govern que necessitava fer una auditoria per conèixer les partides disponibles i que afrontava a més un canvi de model aeroportuari.

La proposta la van acordar conjuntament els representants de l'AGi -entitat promotora de l'aeroport formada per Generalitat, Diputació, Cambra i, ara també l'Ajuntament de Girona- i la Taula Estratègica de l'Aeroport de Girona i ja reposa sobre el despatx del president de Ryanair, que haurà de donar alguna resposta. Font va remarcar que no es tracta d'una proposta tancada ni d'un ultimàtum i que, per tant, estan oberts continuar negociant amb la companyia irlandesa de baix cost.

La intenció és tancar un acord com més aviat millor i salvar la temporada d'hivern i les pròximes, de 2012 a 2016.

El president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé -també present en la roda de premsa- es va mostrar completament convençut que la proposta presentada arribarà a bon port i tindrà l'acceptació per part de Ryanair: "Això està fet, crec que sí, és una bona proposta", va exposar. tanmateix, va recordar que la millor solució per a l'aeroport de Girona seria la de tenir una gestió territorial.

Girona i Reus per al baix cost

El director general va explicar també que el posicionament de la Generalitat és prioritzar que l'Aeroport del Prat es converteixi en un potent hub internacional, és a dir, que tingui companyies que fan vols intercontinentals i que aprofiten Barcelona per fer-hi escala. Això faria que, segons defensa Font, Girona i Reus acollissin els vols de baix cost. "Això no vol dir treure tots els vols de baix cost del Prat però sí prioritzar que se centrin a Girona i Reus", va precisar Font, que creu que el Prat ha de poder oferir les millors freqüències i espais aeris per a les companyies que duen a terme viatges internacionals.