El Ministeri de Foment va publicar ahir la licitació de la N-II entre Caldes de Malavella i Sils i preveu que les obres de desdoblament puguin estar acabades a mitjans del 2013. La intenció és que els operaris tornin a treballar sobre el terreny a partir de la tardor i que, un cop es reprenguin els treballs, el termini d'execució de l'obra sigui de vint mesos.

Com ja va anunciar el cap de setmana el diputat socialista Àlex Sáez, el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) va publicar ahir la licitació dels treballs de la Nacional-II entre Caldes de Malavella i Sils. Les obres es pagaran amb fons públics i surten a concurs per 38,9 milions d'euros.

La licitació, doncs, arriba després que el Consell de Ministres aprovés, gairebé per sorpresa, treure a concurs el desdoblament de la N-II en aquest tram, relativament curt, de la Selva. Aquest tram de la futura A-2, de 6,6 quilòmetres, fa més de dos anys que està empantanegat i aturat. Les màquines hi van deixar de treballar el juny del 2009, després que l'empresa que executava l'obra fes fallida.

Des d'aleshores, les estructures a mig fer, les terres remogudes i la deixadesa han presidit la imatge de la carretera. En alguns trams s'acumula l'aigua i les línies grogues confonen els conductors. Una situació a la qual s'ha d'afegir la inseguretat, perquè aquest tram de la N-II s'ha convertit també en un dels punts negres de la xarxa viària gironina. Les notícies d'accidents en aquest tram selvatà s'han convertit en habituals en els mitjans de comunicació.

Així, doncs, l'obra que ara s'ha tret de nou a concurs té un pressupost de licitació de 38.952.705,5 euros. L'empresa adjudicatària, a més de desdoblar l'actual via, també l'haurà de deixar preparada per a una futura ampliació a tres carrils, segons va destacar el Ministeri de Foment.

Quan s'hagi acabat l'obra, la nova A-2 en aquest tram tindrà dues calçades de set metres d'amplada cadascuna. Els treballs també inclouen els enllaços de les Mallorquines, amb la carretera GI-555, i el de Caldes amb la GI-673. Foment també inclou en el concurs l'aplicació de mesures d'impacte ambiental, la disposició de la senyalització, abalisament, pals de SOS i la nova il·luminació de la nova variant. A més, caldrà dur a terme la reposició dels serveis existents i la reordenació de la xarxa de camins de la zona afectada pels treballs.

L'obra la pagarà íntegrament l'Estat amb fons públics. La previsió, si res no es torça, és que els operaris i les màquines tornin a estar sobre el terreny aquesta mateixa tardor. El Ministeri de Foment calcula que el desdoblament s'enllestirà a mitjans del 2013, perquè el termini d'execució de les obres és de vint mesos un cop iniciats els treballs.

De totes maneres, el tram entre Caldes de Malavella i Sils de la N-II és només una pota dels greuges que arrossega aquesta carretera al sud de la demarcació. Les altres dues són el Sils-Maçanet, on l'obra també està aturada des de fa un any i mig, i el Maçanet-Tordera. Per a aquests dos trams encara no hi ha una data marcada per tirar endavant el projecte. La intenció de l'Estat és que els treballs de la futura A-2 aquí es puguin executar mitjançant un acord de col·laboració publicoprivat.

Per altra banda, han estat nombroses les crítiques cap al govern de l'Estat i les protestes per part d'alcaldes afectats i pel Consell Comarcal de la Selva. Aquesta administració supramunicipal ha organitzat protestes a la mateixa carretera i fins i tot s'ha plantejat portar l'Estat als tribunals tenint en compte l'elevat nombre d'accidents produïts.