El Consorci del Transport Sanitari de Catalunya a Girona retallarà el servei de les ambulàncies que fan transport urgent a set municipis de les comarques gironines. Així ho van assegurar els treballadors d'aquest sector a través de sindicats com UGT o CCOO, després que la direcció els informés, en un comunicat oficial, del nombre de vehicles del Sistema d'Emergències Mèdiqes (SEM) que presumiblement es veuran afectats. Segons els sindicats, la tisorada es passarà a set ambulàncies que operen a Girona, Blanes, Banyoles, Besalú, Arbúcies, Empuriabrava i Ripoll.

A Girona per exemple, una de les dues ambulàncies que fan serveis de 24 hores passarà només a fer-ne 12, de manera que durant la nit només hi haurà un vehicle fent el torn. La situació és idèntica a Blanes, mentre que a Besalú l'ambulància només treballarà durant el dia. A Banyoles desapareixerà el transport que feia el torn de dia i només en quedarà un que treballarà les 24 hores. A Arbúcies desapareix l'ambulància que operava tot el dia, i a Ripoll, la que feia només 12 hores. A Empuriabrava l'únic vehicle que hi havia desapareix tot l'any excepte durant els tres mesos d'estiu, que estarà operatiu les 24 hores del dia.

Els sindicats asseguren que aquesta reordenació empitjorarà l'atenció als usuaris i la situació que viuen els treballadors. Per evitar-ho, els tres sindicats del sector de les ambulàncies han convocat una vaga en l'àmbit català els propers dies 19, 20, 21 i 22 de juliol. Adolfo Martín d'UGT va afirmar que demanaran a la conselleria de Treball que fixi els serveis mínims, i remarca que els motius principals per fer-la és lluitar "contra el deteriorament en la qualitat assistencial dels transports sanitaris urgents i no urgents".

Pel que fa al transport sanitari no urgent, fonts sindicals destaquen que es retallarà un 2% el preu del servei, que suposarà un 6% menys de volum de feina. Això, segons els sindicats, vol dir que ara l'empresa deixarà de cobrar 1,7 milions d'euros l'any.

Lourdes Alsina, de CCOO remarca que "el perill principal és que l'usuari en sortirà perjudicat. Estem parlant d'un servei d'urgències que es deixarà de fer, i la gent d'aquests pobles haurà d'esperar més temps perquè vingui una ambulància de més lluny. Això a més, suposa més càrrega laboral per als treballadors, i en definitiva un empitjorament de les condicions que repercuteix directament en la població".

En aquest sentit, Alsina considera que el sector està disposat a negociar un sobreesforç i evitar que gairebé una vintena de treballadors vagin al carrer, i va admetre que la idea de l'empresa és intentar reubicar tot el personal que deixi de fer aquest servei. No obstant, creu que això a l'usuari no li servirà."El problema més gros és per a l'usuari. A la retallada a les ambulàncies se li suma la dels centres sanitaris amb reducció de guàrdies. Que ningú es posi malalt". Per la seva banda, el Consorci del Transport Sanitari no va fer declaracions al respecte.