Avui en dia resulta vital mantenir el rètol de "complet" als allotjaments turístics. Però abans d'assolir un repte, s'han de tenir unes bones previsions. I així és. Les diferents associacions turístiques de Girona preveuen una bona ocupació per aquest estiu, per a la qual confien que el turisme familiar que viatja amb cotxe atenuï els vols anul·lats de Ryanair. Els hotelers es mostren esperançats amb l'arribada del nou mercat rus; els càmpings segueixen satisfets del turistes holandesos; mentre que des dels apartaments convé aferrar-se a la bona ocupació. Malgrat això, el turisme del país seguirà essent el capdavanter.

El turisme a la Costa Brava ja ha començat agafar embranzida durant el mes de juny. Els resultats han estat millors que el mateix mes de 2010. Tant càmpings com hotels preveuen també una bona ocupació a partir de juliol, especialment des de mitjans de mes fins a meitat d'agost; amb l'afegit de les primeres setmanes de setembre, en què els allotjaments de la Girona interior esperen aconseguir unes bones xifres d'ocupació.

Temor a la temporada baixa

Però es generen punts a favor i en contra quan s'al·ludeix a la suspensió dels vols de Ryanair a l'aeroport de Girona. L'inici d'estiu s'ha vist de moment poc afectat per la companyia irlandesa, encara que el temor dels hotelers ha sorgit durant el període de temporada baixa. La cartera dels diners ha anat minvant, fins a reduir l'estada de vacances a només dos o tres dies, amb la qual cosa es prefereix una destinació on poder arribar més fàcilment.

Les tres entitats turístiques de Girona coincideixen que la supressió de vols de Ryanair afectarà especialment durant la temporada baixa, ja que "durant la temporada alta el fet de buscar altres alternatives que no siguin els vols econòmics de Ryanair serà menys complicat", assegura Martí Sabrià, gerent de la Unió d'Empresaris d'Hostaleria i Turisme Costa Brava Centre. "De totes maneres, és evident que estem en crisi i els turistes redueixen els dies de vacances, amb la qual cosa busquen destinacions on puguin arribar fàcilment", matisa.

El president de l'Associació de Càmpings de Girona, Josep Maria Pla, afirma que no es planteja una davallada forta per aquest estiu perquè la major part dels clients que acampen vénen amb cotxe i ja no opten per altres transports. A banda de la bona previsió d'ocupació, des de l'Associació recalquen l'augment d'oferta i demanda dels bungalous i recorden que cada vegada són de més qualitat i confort. De fet, el canvi més notori es manifesta en el descens de turistes procedents d'Holanda, que des de fa uns quants anys han representat un dels principals clients dels Càmpings de Girona.

L'Associació Turística d'Apartaments assegura que l'"efecte Ryanair" serà més notori durant els deu mesos restants de l'any, i en menor proporció als dos mesos d'estiu. El president de l'Associació, Josep Comaposada, comenta que "això passa perquè els nens no estan de vacances i aleshores volen arribar a la Costa Brava amb altres transports com l'avió, i no amb cotxe". La Federació d'Hostaleria de les Comarques de Girona afirma que, segons propietaris d'establiments turístics de la ciutat de Girona i els seus voltants i de la Costa Brava, "sí que s'ha notat una davallada arran la suspensió d'alguns vols" i que l'ocupació ha sofert un descens d'entre el 15 i el 10%.

A diferència d'altres etapes vacacionals, aquest cop el turista estranger tindrà un pes important, especialment els turistes procedents de França o Anglaterra, malgrat que el visitant espanyol seguirà essent el capdavanter. Segons la Federació d'Hostaleria, es preveu que a les zones de la costa gironina tinguin una mitjana d'ocupació més alta que a l'interior, a excepció de la costa de l'Alt Empordà.

Estancament al nord d'Àfrica

Gràcies a l'estancament del mercat turístic del nord d'Àfrica, les perspectives del gremi han millorat, i des de l'Associació de Càmpings preveuen ampliar les accions promocionals apostant per nous mercats, com el rus. El gerent de Costa Brava Centre, Martí Sabrià, definia aquest mercat com "un mercat emergent i amb criteris específics, que busca anar de botigues i un aire més aviat cosmopolita". I aquest ambient es troba, precisament, a Lloret de Mar i Platja d'Aro.

A més, Sabrià assegura que aquests visitants descarten càmpings o apartaments i aposten, doncs, per hotels d'entre 4 i 5 estrelles. Per contra, des de l'Associació Turística d'Apartaments afirmen que aquest nou mercat en un principi es decantava per un allotjament que fos de més bona qualitat però que, de mica en mica, aquesta tria s'ha anat equiparant. "A diferència del que diu la majoria, aquest nou turisme va als apartaments tant com als hotels", recalca el president Josep Comaposada.

Des de l'Associació de Càmpings de Girona, asseguren que assolir unes xifres similars a les de l'estiu de 2010 significaria "un èxit rotund" per al sector del turisme. El president de l'entitat, Josep Maria Pla, recorda que hi ha algun càmping que en el dia d'avui ha aconseguit fins i tot uns millors resultats que l'any anterior. Girona és l'única demarcació que té mes places de càmping que d'hotel, i el total dels 80 càmpings que formen part de l'Associació ha patit una davallada de tan sols un 7% durant els últims dos anys.

El president de Costa Brava Centre també preveu una bona ocupació per aquest estiu i confia que els darrers dies de juliol puguin estar per sobre de l'actual 50% d'ocupació.

La Federació d'Hostaleria de Girona estima que la mitjana d'ocupació de totes les comarques gironines serà d'un 60% al juliol, que és, de moment, una dada que s'espera sobrepassar. Des de la Federació recalquen un descens del 10% dels preus per habitació, la mitjana dels quals oscil·la entre els 65 i 100 euros.

On es preveu una bona ocupació és a la Selva marítima i a la Costa Brava centre, al voltant d'un 90% aproximadament. Malgrat això, el president de l'Associació d'Apartaments apunta que "majoritàriament aquest any reserven a última hora esperant noves ofertes que siguin més econòmiques".

Places disponibles

Aquest estiu s'ofereixen 141.000 places que formen part dels 80 càmpings de l'Associació de Càmpings, que representen el 60% de totes les places turístiques de la demarcació. En hotels s'ofereixen 72.000 places i en apartaments l'estimació és de 15.000, segons Comaposada. "És una dada aproximada per la quantitat d'apartaments pirata que hi ha a la Costa Brava", concreta.