12 de juliol de 2011
12.07.2011

L'aeroport de Girona perd un 42% de viatgers al juny i el Prat creix un 23%

En els sis primers mesos han passat per Girona 800.000 passatgers menys i cau al setzè lloc

12.07.2011 | 11:12
L´aeroport de Girona podria presentar un aspecte cada dia més buit si Ryanair continua retallant vols.

Abans inclús que Ryanair abandoni del tot l'aeroport de Girona, les xifres fan por. Segons dades donades a conèixer ahir per Aena, el mes de juny van passar per l'aeroport de Girona un 42% menys de viatgers que el juny de 2010, que situen l'equipament en el 16è lloc en el rànquing d'aeroports -i baixant-, quan uns mesos enrere era habitual trobar-lo entre els deu primers, inclús en el lloc setè i vuitè. En el còmput dels sis primers mesos de l'any, l'aeroport gironí ha perdut un 33,5% de viatgers. El descens va començar al setembre de l'any passat, quan Ryanair va començar a operar a Barcelona eliminant rutes i freqüències a Girona, ja que l'aerolínia irlandesa és la que du la pràctica totalitat de viatgers a Girona. I la situació es pot agreujar si finalment Ryanair i Govern català no arriben a cap acord i la companyia opta per eliminar la seva base de Girona.

Els sis primers mesos de l'any, l'aeroport de Girona va registrar 1,5 milions de passatgers, un 33,5% menys que entre gener i juny de 2010, quan en va assolir 2,3 milions. És a dir, en mig any han passat per Girona uns 800.000 viatgers menys. El descens va ser del 41,9% en el mes de juny, amb un total de 298.037 viatgers, quan un any enrere (vegin gràfic superior) superava el mig milió.

Mentrestant, l'aeroport de Barcelona-el Prat va registrar 15,8 milions de passatgers el primer semestre de l'any, un 20,6% més que en el mateix període de l'any 2010. Al juny, van passar pel Prat 3,2 milions d'usuaris, un 23% més que en el mateix mes de l'any anterior i va ser el segon mes consecutiu que l'aeroport va superar els tres milions de viatgers.

Al mateix aeroport barceloní, els passatgers internacionals (fora de la UE) van augmentar un 26,6% entre gener i juny respecte al mateix període de l'any anterior, gràcies a l'increment dels mercats d'Orient Mitjà i Sud-amèrica, amb un increment respectiu del 63,15% i del 60,78%. Entre gener i juny, s'hi van registrar 148.132 moviments, un 12,4% més que en el mateix període de l'any 2010, i el mes de juny es van realitzar 27.562 operacions, un 11,3% més.

L'Aeroport de Reus va transportar 587.768 passatgers entre gener i juny, un 5,9% més que en el mateix període de l'any anterior, encara que el mes de juny es van registrar 195.105 passatgers, un 5,4% menys. L'aeroport de Reus es troba en una crisi semblant al de Girona, i Ryanair ja ha anunciat que a l'octubre deixarà de tenir-hi una base, també per desacords econòmics amb el Govern català.

Només una ruta, de moment

Si la situació actual de l'aeroport de Girona és greu, ben aviat pot ser dramàtica. Ryanair no només amenaça d'abandonar-lo, sinó que ja comença a passar de les paraules als fets. Tal com publicava ahir Diari de Girona, a la pàgina web de Ryanair només hi figura una ruta des de Girona a partir del novembre, mentre que Barcelona ja té a la venda bitllets per a totes les destinacions. De moment, l'única ruta de Ryanair a l'aeroport de Girona és a l'Alguer, cap altra sembla tenir futur.

El desacord entre la companyia de baix cost que té pràcticament el monopoli dels vols a l'aeroport de Girona i el Govern català és cada cop més accentuat. Després que el Govern català accedís a les demandes de Ryanair i oferís 7,5 milions d'euros anuals més una possible rebaixa en les taxes de 4 milions i un plus si els viatgers transportats superaven els 4 milions, els responsbales de la companyia van indicar que durant els sis mesos de demora el mercat ha canviat molt i ara reclamen per seguir a Girona 15 milions d'euros anuals a canvi de transportar-hi tres milions de viatgers.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Notícies relacionades