Un èxit esclatant que va desbordar totes les previsions i, al mateix temps, desenes, potser centenars, de persones emprenyades. Tot pel mateix motiu: les mil places d'hotel ofertes a Girona i rodalies pel cap de setmana del 14 i 15 de gener a deu euros es van acabar en escassos deu minuts i les 500 extres que es van posar de més no van durar ni cinc minuts. El sistema per reservar les habitacions va ser el punt de conflicte d'una inciativa turística batejada sota el segell de Girona10 i durant dos mesos mantinguda en secret.

Les reserves es podien fer a partir de les 00.00 hores del 4 de gener. A aquella hora centenars de persones van coincidir a Internet. Les diferents pàgines web facilitades per fer les sol·licituds per agafar una habitació havien de canviar automàticament els preus a aquella hora. Les cambres de dues persones, per exemple, havien d'aparèixer amb una tarifa de vint euros. Possibles clients i també molts directors de la trentena hotels que oferien, inicialment mil places, es van posar davant l'ordinador.

Deu minuts més tard, el miler de places ja s'havia esgotat. Alguns establiments van decidir oferir més places vist l'èxit que estava tenint la proposta. També es van exhaurir en minuts. Talment com una estrella de rock, com va ressaltar el president de l'Associació d'Hostaleria Girona i Radial, Xavier Nicolazzi, l'entitat impulsora de l'esdeveniment (que aglutina hotels i restaurants de l'àrea urbana de Girona) amb el suport de les institucions. Representants d'aquests entitat van anar a dormir passades les quatre de la matinada per seguir l'evolució de les reserves i intentar resoldre els problemes que anaven sorgint.

Increment d'habitacions

En un primer moment, s'havia assenyalat que la trentena d'hotels ofertaven en exclusiva per Girona10 aproximadament el 30 per cent de totes les places que tenen. Al final, segons l'Associació, n'hi ha moltes que van acabar augmentant l'oferta fins al 60 per cent. Alguns establiments ja havien posat a disposició totes les habitacions des de l'inici de la campanya. Altres, en ser de cadenes hoteleres, tenien més acotat el marge d'augment de places a oferir a deu euros.

Mentre molts internautes es queixaven per les xarxes socials que no veien per enlloc les ofertes i que estava tot col·lapsat, alguns directors hotelers consultats per aquest diari van assegurar que durant deu minuts van arribar a comptar almenys sis establiments diferents amb habitacions disponibles al preu ofert per Girona10. Això sí, en refrescar-se la pàgina, l'oferta sovint ja desapareixia.

La campanya presentada hores abans ressaltava que per reservar un hotel es podia fer amb dos sistemes: Per una banda per Internet. També amb trucades telefòniques a partir de les nou del matí directament a l'establiment escollit. El telèfon però, ja no va servir per poder obtenir una plaça d'hotel. Malgrat això, els establiments no van parar d'agafar trucades i explicar que ja no tenien cap cambra en oferta. En alguns negocis, hi havia quatre persones atenent el telèfon.

Girona, al mapa turístic

L'Associació d'Hostaleria Girona i Radial ho considera un èxit rotund ja que precisament la campanya tenia per objectiu omplir les habitacions i que Girona se situés en el mapa turístic. No esperaven l'allau espectacular de reserves però sí que intuïen que hi hauria un interès força alt. "Ens esperàvem una gran demanda però és que alguns hotels van vendre fins a trenta habitacions en dos minuts", explicava ahir el gerent de l'Associació Jesús Pastor.

El gerent es va passar tot el dia atenent a mitjans de comunicació no només de Girona o de Catalunya. També de la resta de l'Estat. A parer seu , aquesta expectació demostra l'èxit de la campanya. Es buscava un impacte i s'havia aconseguit. El projecte havia traspassat les terres catalanes, si més no mediàticament.

Malgrat que l'entitat que agrupa els hotelers i els restaurants ahir mateix ja va fer valoracions a tots els mitjans que s'hi van interessar, avui hi haurà una valoració oficial a càrrec del mateix president. Pastor però també va atendre queixes d'algunes persones que consideraven que la promoció havia estat un engany. A Twitter, la xarxa social que més ressò es va fer de l'esdeveniment, les piulades es van anar multiplicant fins a superar les dues mil. Inicialment eren de persones enfurismades per no aconseguir una habitació que apuntaven a una mala planificació dels hotelers. Al llarg del dia però, el to va canviar i els comentaris eren de felicitació envers els organitzadors i crítiques constructives. La paraula més repetida va ser la d'"èxit".

L'objectiu inicial de la campanya era atraure visitants de fora de Girona. Molts però seran clients de la mateixa ciutat o de poblacions de l'entorn. Pel que fa als clients que han aconseguit alguna de les preuades habitacions , el president de l'Associació d'Hostaleria de Girona i Radial, Xavier Nicolazzi, assegura que té coneixement que n'hi ha moltes de fora de les comarques gironines.

Al llarg de la jornada d'ahir, l'altre gran atractiu va ser la reserva d'un menú per deu euros en prop dels cinquanta establiments adherits a Girona10 també per aquestes dues dates, sobretot pel sopar del 14 gener. Els restaurants que estan situats al centre de la ciutat de Girona van rebre una allau de trucades i de correus elèctrònics.

Alguns locals de prestigi no donaven a l'abast hi van haver posar, a cotracor, el contestador automàtic per poder servir els clients que tenien en aquells moments a la taula. Altres restaurants en obrir l'ordinador van rebre de cop uns 550 correus electrònics. Tots per demanar taula aprofitant l'oferta de Girona10.

Les trucades se solapaven sense parar. Tot i això, a l'hora de tancar aquesta edició, des de l'Associació d'Hostaleria es va apuntar que encara hi ha establiments de restauració dels afores de Girona i de poblacions properes amb àpats disponibles.

De fet, molts restaurants han decidit obrir el diumenge, quan normalment dediquen aquest dia de la setmana a descansar. Altres han previst fer dos torns, segons va apuntar el gerent de l'Associació. Jesús Pastor va explicar que volen que la gent pugui viure i sentir la ciutat com si es tractés de Temps de Flors. Per això, els restaurants han deixat algunes taules lliures que només seran disponibles per a aquelles persones que hagin adquirit una pernoctació.

Ara, caldrà veure com respira la ciutat el cap de setmana del 14 i 15 de gener perquè els hotelers ja tenen al cap repetir la iniciativa en un futur, tot i que no volen fixar encara cap data. En veu baixa, expliquen que la idea seria que aquesta campanya es repetís un cap de setmana a l'any. Això sí voldrien lligar-ho, com han fet pel cap de setmana del 14 i el 15 de gener, amb les institucions i gremis de la ciutat (hotels, restaurants, comerços, autobusos, taxis o museus, entre altres que aquests dies oferiran preus i horaris especials) Portes endins fan autocrítica i saben que hi ha alguns punts que caldrà millorar i canviar. Sobretot el sistema de reserva.

Booking es col·lapsa

La pàgina que semblava més potent www.booking.com, es va col·lapsar, segons haurien admès representants d'aquest portal de reserves a la mateixa associació. En gran part, es pot entreveure doncs, que els que van reservar una habitació ho van fer anant directament a la pàgina web de l'establiment que volien. Segons un hoteler, el 80 per cent de les reserves efectuades es van registrar des de la seva pròpia web i només un 20 per cent es va fer per Booking.

De cara a una propera edició el mètode de reserves es podria canviar per evitar la crispació de tanta gent que aspira a unes poques habitacions. Una opció pot ser limitar-ho només a fer trucades o fer que una empresa externa s'encarregui de la gestió. No obstant, aquest sistema no covenç perquè caldria pagar una comissió.