31 de juliol de 2012
31.07.2012

Els peatges de l'AP-7 s'encareixen gairebé un 14% entre gener i setembre de 2012

Els transportistes de Girona alerten que "la N-II guanya punts" per convertir-se en una via habitual per als camions

31.07.2012 | 08:30
El tram entre Orriols i Vilafreser de la carretera N-II, ahir amb molta presència de camions.

TRES AUGMENTS EN UN ANYTotes les autopistes que controla l'Estat espanyol, entre aquestes l'AP-7, hauran apujat les seves tarifes un 13,7% en només nou mesos. El motiu és que des de principis d'any i fins al proper mes de setembre, hi ha hagut un total de tres increments en els peatges estatals. Una situació que a les comarques gironines podria comportar un augment del trànsit a la via N-II, pendent de desdoblar.

A principis d'enguany, anar de la frontera amb França fins a Girona Nord a través de l'autopista AP-7 tenia un cost de 5,50 euros. Els peatges es van encarir un 7,5% diumenge passat i, per tant, ara el mateix trajecte té un preu de 5,90. I just d'aquí a un mes, a partir de l'1 de setembre, anar de la frontera fins a Girona costarà 6 euros, per la pujada del 3% de l'IVA. En només nou mesos, des de gener fins a setembre de 2012, els peatges de l'AP-7 hauran tingut un augment total del 13,7% en les seves tarifes.
El fet d'aquesta pujada de prop de 14 punts en menys d'un any es deu a tres factors. El primer increment, cronològicament, va ser l'augment anual de tarifes de l'Administració Central, que per aquest 2012 va establir la pujada del 3,2%, la més alta des de l'any 2009, a les autopistes que controla l'Estat espanyol. El segon augment va aplicar-se fa dos dies, quan a la nit de dissabte a diumenge es van apujar les tarifes de les autopistes estatals un 7,5%, per la derogació del Reial Decret 6/99 (que concretava un retorn del 7% dels beneficis a les empreses concessionàries i que, a partir d'ara, l'Estat deixa de pagar). Per acabar, l'últim increment serà just d'aquí a un mes, el dia 1 de setembre, quan es farà efectiva la pujada de l'IVA, que en els peatges estatals serà del 3%. Així, un augment total del 13,7% entre el gener i el setembre d'aquest 2012.
La pujada que es va aplicar diumenge passat a la matinada, i que es va anunciar tot just el divendres de la setmana passada, es deu per l'anul·lació de l'article 8 al Reial Decret 6/99, que s'aplicava des de l'abril de l'any 1999 i que establia que l'Estat pagava compensacions a les empreses concessionàries de les autopistes estatals "per les pèrdues que suposessin la baixada de les tarifes en un 7% dels imports". Però el Ministeri de Foment va anunciar divendres, davant la derogació del Reial Decret, que les tarifes en els peatges estatals pujaven un 7,5% a partir de diumenge. Per tant, la xifra final té un increment afegit de mig punt, perquè tant el Reial Decret com el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), que n'anunciava l'anul·lació, concreten la compensació en el 7%. Així, una diferència de mig punt que ahir, les fonts consultades del Ministeri de Foment, no van saber aclarir.

Més camions a la N-II
L'última pujada de les tarifes dels peatges de l'AP-7 podria provocar un augment del nombre de vehicles pesants que circulen per la carretera N-II que, a la demarcació de Girona, encara es troba pendent de ser desdoblada en la seva totalitat. Des de l'associació dels transportistes de la demarcació de Girona (Asetrans), el seu secretari general, Carlos Palacio, va destacar ahir que "la N-II guanya punts" per tornar-se, cada vegada més, la via habitual de pas pels camions. Segons Palacio, "els transportistes gironins són els que més taxes paguen a tot Espanya per poder circular".
En aquest sentit, Carlos Palacio va assenyalar que "si finalment a l'Eix transversal apliquen una taxa, no hi haurà cap carretera principal de la província de Girona en la qual no s'hagi de pagar". Per això el secretari general d'Asetrans va concloure que "som els transportistes més taxats".
Palacio va alertar que l'estat actual de la N-II, a la demarcació gironina, provoca que no pugui ser "una via alternativa de l'autopista". I és que, "sense ser desdoblada, la circulació és força lenta en aquesta carretera, un fet que provoca que augmenti la despesa de gasolina o el temps que es destina a cada distància". Per Carles Palacio, l'Estat espanyol "aplica mesures que van en contra de les nostres peticions, ja que havíem demanat algun tipus de bonificació per les tarifes d'autopistes", per evitar que les vies que són gratuïtes acabin col·lapsades i plenes de camions.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook