El peatge de les autopistes que depenen de l'Administració General de l'Estat pujarà un 2,40% a partir de l'1 de gener de 2013. Aquest increment que vol aplicar l'Estat espanyol és inferior al del 3,2% que es va aplicar a principis d'aquest any i al de la inflació (del 2,9% interanual a tancament del passat mes de novembre). Tot i això, se suma a la pujada mitjana del 7% que va aplicar l'administració sobre les autopistes més antigues a mitjans d'aquest any, que en el cas de l'AP-7 va ser del 7,5%; i també a l'increment del preu que va suposar la pujada d'un 3% de l'IVA al mes de setembre.

D'aquesta manera, sumant tots els augments de preu que s'han efectuat des del gener del 2012 i el que està previst per a principis del 2013, en un any el preu per circular per l'AP-7 haurà incrementat un 17%. Les associacions de transportistes ja van alertar després de la darrera pujada que a més penalització per utilitzar l'AP-7, més serien els vehicles pesants que optarien per passar per la N-II com a alternativa gratuïta.

El nou augment ve derivat de la decisió del Govern de no pagar els imports que anualment pagava a aquestes vies per compensar per una baixada de peatges aprovada el 1999. A més, a l'actualització mitjana de 2013 s'hi sumaran els increments que l'Executiu va autoritzar aplicar a determinades concessionàries que actualment estan en risc de fallida. Aquest és el cas de la R-2 i l'Autopista Cartagena-Vera.

La pujada del peatge del 2,40% s'aplicarà a tota la xarxa estatal d'autopistes, és a dir, a totes les vies excepte les dependents del Govern de la Generalitat, el túnel de Sóller de Palma de Mallorca, Autopistes de Navarra (Audenasa), i altres petites vies de pagament dependents dels governs de Galícia i del País Basc. En aquest cas, l'augment serà del 3,33%. L'actualització dels peatges és fruit d'una fórmula de revisió automàtica anual que està en vigor des de 2002, pactada per les empreses del sector i el Govern. La fórmula té en compte l'IPC i l'evolució dels trànsits com les seves principals variables.

La nova pujada s'aplicarà en un sector que ja ha afrontat diversos anys de caigudes del trànsit derivades de la crisi i amb algunes concessionàries abordant un risc de fallida pels sobrecostos als quals van haver de fer front per expropiar els terrenys sobre els quals es van construir.

En el cas de l'AP-7 al seu tram gironí, els registres d'intensitat mitjana diària de vehicles han anat baixant progressivament des de 2007. De fet, s'ha passat dels 49.180 vehicles que circulaven per l'autopista fa cinc anys als 41.656 que s'estan registrant de mitjana durant aquest any.