26 de octubre de 2010
26.10.2010
Eduard Nafría

"Ja no discutim pel comandament, cada cop el consum de TV és més individualitzat"

26.10.2010 | 02:00

Kantar Media és l'empresa que mesura les audiències de televisió a Espanya. Els seus directius no solen concedir entrevistes, però Eduard Nafría fa una excepció perquè participa a Girona en unes jornades que organitza la UdG.

No conec ningú que tingui l'aparell a la tele que controla les audiències: n'hi ha pocs o és un engany?
És normal que la identitat dels panelistes no sigui pública. Així es preserva la confidencialitat de la mostra i es garanteix que representi la població.
Què paguen per deixar-se posar l'aparell a la tele?
El panelista ho és de forma desinteressada. Només acumula punts que pot bescanviar per regals d'un catàleg.
Quants aparells hi ha instal·lats a televisors de Girona i de Catalunya?
A Catalunya Kantar Media té audímetres a 530 llars, on viuen unes 1.400 persones. A Girona hi ha la part proporcional de la població de la província.
Si em faig panelista, m'asseguren que no diran a ningú el que miro?
La informació que es publica és només del consum. No hi ha dades personals, sinó que es poden obtenir dades creuades per diferents variables estadístiques: demogràfiques, socioculturals, etc. La identitat sempre està preservada.
Els meus pares dormen mirant la tele: computa com a hores d'audiència?
El cert és que en ocasions és una forma per conciliar el son... Per això mateix, existeixen controls de qualitat per identificar llargs períodes de consum a altes hores de la matinada.
En confiança: algú mira les televendes de la matinada?
Les franges de major consum són la sobretaula i el prime time. Però els programes televenda són fruit de l'estratègia comercial de les cadenes.
Qui mana amb el comandament? L'home, la dona o els fills?
Em temo que en el nostre mercat televisiu ja no discutim per la possessió del comandament. Es constata, cada cop més, un major consum individualitzat de la TV a la llar.
És l'estadística el principal factor amb el qual es mesura l'audiència?
L'audimetria no és l'única tècnica d'investigació d'audiència de TV. No obstant això, és una eina acceptada per tots, consensuada, amb estrictes controls de qualitat i que fa de moneda de canvi pel mercat publicitari.
Doncs segons Pitigrilli "L'estadística es una ciència segons la qual totes les mentides es tornen quadres"
He, he. He llegit Pitigrilli però aquesta en concret no la coneixia. Molt eloqüent, a l'estil de Pitigrilli.
Pensava en les audiències televisives Orwell en dir que "el seny no depèn de les estadístiques"?
1984 s'ha convertit en un referent per a la indústria televisiva, però no crec que Orwell estigués pensant en les audiències quan va dir això.
Què pensaria avui Eleanor Roosevelt, que als anys 40 deia "Si la finalitat del temps lliure és dedicar-lo a veure més hores de televisió, ens deteriorarem com a persones"?
Possiblement se sorprendria en saber que, el 2009, el consum mitjà de televisió a Espanya per individu i dia va ser de tres hores i 46 minuts.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook