El Celler de Can Roca és més que un restaurant. Des del gener, els germans Roca són ambaixadors de bona voluntat de l'ONU, fa anys que imparteixen classes a l'Escola d'Hostaleria i a la Universitat de Girona i no deixen d'innovar des de La Masia. Ahir, hores d'abans de la gala que havia d'escollir el millor restaurant del món, van anunciar que volen canalitzar tots aquest projectes a través de la Fundació Germans Roca, pensada per impulsar la innovació, la formació i els projectes de responsabilitat social.

Ja tenen en marxa un programa a Nigèria on, des d'Abuja, la capital, i des de Kaduna, un estat al nord de l'esmentada ciutat, en seus a les quals un empresari local, que ja ha estat a Girona, destinarà tres milions de dòlars i des d'on treballaran amb agricultors locals per trobar tècniques per conservar millors els aliments. Paral·lelament des de Girona es durà a terme la feina de recerca L'anunci el van fer durant "L'esmorzar amb estrelles", que des de fa cinc anys organitza el Patronat de Turisme Costa Brava Girona.

El Celler de Can Roca compleix 30 anys a l'agost. És un restaurant que va néixer en un barri obrer de Girona, Germans Sàbat, i que va començar a fer cuina d'avantguarda. "Si llavors era agosarat fer un restaurant d'avantguarda ara també ho pot semblar fer una fundació, el temps ho dirà, però creiem que hem de fer alguna cosa per a la societat", va manifestar el xef del Celler, Joan Roca.

La idea de muntar una fundació feia temps que donava voltes al cap dels germans Roca. I finalment, ara, han tingut els ingredients ideals per tirar-la endavant. I ha ajudat que al gener van ser nomenats per l'ONU ambaixadors de bona voluntat per lluitar contra la fam i la pobresa. Això els ha fet aprofundir més encara en el seu compromís social que, fins ara, havien subscrit al seu entorn més immediat amb una defensa aferrissada dels petits productors i dels productes ecològics.

Segons va explicar Joan Roca, han decidit que la seu de la fundació sigui l'edifici de La Masia, on l'equip del Celler treballa en innovació, situada just al davant del restaurant. El projecte té diverses vessants. Per una banda, volen seguir treballant en el concepte d'innovació i també aprofundir en el paper formatiu que té el restaurant. El xef del Celler ha estat durant més de 20 anys professor de l'Escola ?d'Hostaleria de Girona, tant ell com el seu germà Josep fan classes a la UdG (de la qual Joan Roca és honoris causa) i també han impulsat conjuntament el Campus de l'Alimentació i la Gastronomia. Per això, volen continuar compartint coneixement.

Una tercera pota d'aquesta fundació serà la responsabilitat social. "No podem deixar ningú sense menjar, ens sentim amb l'obligació i les ganes d'ajudar la gent necessitada i treballar per la justícia ambiental; cal cuinar per a una societat més igualitària", va reflexionar Josep Roca.

Malgrat que la fundació encara no té un calendari definit, de la mà de l'ONU ja han començat a treballar en un projecte a l'Àfrica. Concretament, volen centrar-se en la millora alimentària a les zones oblidades per tal que disposin de tècniques i elements per poder conservar millor les collites. A Nigèria, per exemple, a causa de la calor i de les condicions d'insalubritat, un 70% dels aliments s'han d'acabar llençant.

El proper mes de juliol, un equip interdisciplinari d'El Celler de Can Roca -on serà Josep Roca i un químic- viatjaran fins a Nigèria per trobar-se amb agricultors i posar fil a l'agulla. "Tenim informació del que cultiven allà i fa setmanes que treballem en el projecte", va avançar Josep Roca. La idea és establir una seu a Abuja des d'on poder treballar en aquestes tècniques de conservació a través de processos químics, deshidratacions o fermentacions.

Per fer costat als germans Roca i aprofitar per difondre la gastronomia, el vi i els atributs turístics, el Patronat de Turisme Costa Brava Girona van organitzar el tradicional "Esmorzar amb estrelles". El president de la Diputació de Girona i del Patronat de Turisme, Pere Vila, va dir que és una gran oportunitat per fer promoció de la destinació als EUA. "Hem de ser capaços d'ensenyar que més enllà el paisatge tenim productes de primer nivell que completen l'oferta", va manifestar.