Marta Royo presenta divendres a l'Espai Camaleònic de Girona el llibre «Aroma de marca», on ha traspassat la seva experiència de més de 20 anys de professional de la publicitat. Si vol vostè triomfar, diferenciï's dels altres

De què fan olor, les marques?

Cada marca té la seva pròpia olor. La gràcia està a saber-la trobar. Cada marca és diferent, per tant cadascuna ha de respirar la seva pròpia aroma.

Tots som una marca?

Sí. I si no ho som, ho hauríem de ser. Perquè tots tenim la nostra manera de ser, cadascú de bon matí es vesteix a la seva manera, es posa la seva colònia, ens pentinem i maquillem d'una manera o altra, porta el seu rellotge, el seu mòbil, pren un cafè determinat... Tots tenim la nostra marca, els trets de la nostra personalitat.

Què haig de tenir present si vull triomfar amb la meva pròpia marca?

Com a persona o com a producte?

Com a persona-producte.

Diferenciar-se. Buscar el que té de diferent de les altres marques, en el seu cas, per exemple, dels altres periodistes. I si pot ser, trobar quelcom que tingui millor que els altres. I després treballar en aquella línia, promoure-ho amb una bona campanya, amb un bon relat.

Hi ha alguna marca, o campanya publicitària, que admiri especialment?

Moltes, i a més no només de grans marques. En parlar de campanyes tots pensem en marques com Apple, Google, Audi, etc. Però al llibre poso exemples de marques petites: una perruqueria, un esportista, etc. La gràcia és crear el relat que et diferencia, no la mida de l'empresa.

D'on treu temps per dedicar-se a la publicitat, una mare de tres fills?

Tinc temps perquè és la meva passió. Jo tinc quatre fills: en Marc, en Joan, la Maria i la publicitat. Bromes a banda, és que m'encanta el que faig, m'agrada tant que pràcticament és un hobby. Hi poso molta passió. Sobretot des que vaig muntar la meva pròpia empresa, perquè aleshores vaig començar a treballar a la meva manera. Per això he pogut escriure aquest llibre.

Què demostra publicitàriament el Black Friday?

Per a mi, demostra el fracàs de les marques. Demostra que es pot morir d'èxit. Ja no destaca. Als inicis del Black Friday aquí, fa 4-5 anys, sí que tenia la seva gràcia. Perquè era una cosa diferent. Ara ja no, el meu mòbil treia fum, fins i tot m'oferien comprar un pis. Pràcticament no vaig fer cas ni d'una sola oferta del Black Friday. És fracàs, ha mort d'èxit, ja no en fas ni cas.

El Barça va voler canviar l'escut, o sigui, la imatge de la marca.

Crec que no calia, sort que no ho van fer. A més a més es carregaven les sigles. Per quin motiu? Que ens hem canviat el nom? Una premissa de màrqueting és que si una cosa funciona, no la canviïs.

La política actual és només publicitat?

M'encanta la política. En un capítol en parlo, inclús en faig una paròdia. I és que les últimes eleccions, un podia intercanviar lemes i personatges sense cap problema. Perquè no tenien el tret diferencial de què parlàvem abans. És propaganda barata, que no té a veure amb publicitat. Agafa els d'ideologia semblant, i són indistingibles. És en Casado o és en Rivera? És en Junqueras o és en Puigdemont?