Un altre dia per la història de Girona. Després que el 21d´abril es posés en funcionament la tuneladora del Tren d´Alta Velocitat (TAV), el 17 de setembre es recordarà perquè la màquina va acabar el primer túnel. Només cinc mesos després, l´enorme estructura ja ha caminat 1,3 quilòmetres, per fer un túnel que va des de la zona de Mas Xirgu fins al parc Central, on hi haurà l´estació intermodal.

La tuneladora va rebentar el mur que li permetia arribar al forat de l´estació quan passaven uns deu minuts de les sis de la tarda. Multitud de personalitats van poder notar les vibracions dels instants previs a l´històric moment de l´enderroc de la paret que separava el túnel amb el forat de l´estació soterrada. Finalment, el mur va cedir davant l´alegria i la il·lusió dels presents.

Novament va ser-hi present el ministre de Foment, José Blanco, qui cinc mesos enrere ja havia engegat la màquina.

L´acte va anar acompanyat dels corresponents discursos de les autoritats. El primer va ser el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal. El representant de la Generalitat va destacar que l´arribada de la Gerunda al parc Central representava el que «durant molt temps ha estat un projecte». «Aquest mur, aquests pilars, determinen ja un camí de no retorn en favor del pas de l´alta velocitat per la ciutat de Girona», va celebrar el conseller. Al mateix temps va indicar que el TAV serà un element de transformació i cohesió per a la ciutat de Girona.

A continuació va parlar l´alcaldessa de Girona, Anna Pagans, qui va voler felicitar els treballadors de l´obra i va assegurar que les tasques s´han fet «amb constància, seguretat i eficàcia». També va mostrar la seva satisfacció per l´anunci de Foment, que en una resposta parlamentària a Jordi Xuclà (CiU), publicada per Diari de Girona, indicava la licitació de les obres per soterrar el tren convencional es farien el 2012, just quan acabin les obres del TAV, finançat en la seva totalitat per l´Estat per més de 350 milions d´euros. Pagans va argumentar que complir les promeses és una manera de fer que els ciutadans mantinguin confiança en els polítics.

Posteriorment, el conseller Nadal, també explicaria als periodistes que Foment manté el seu compromís de lligar el final de les obres del TAV amb els treballs per soterrar el tren convencional. A més, va indicar hi ha un acord entre la Generalitat i el Govern Central per l´enderroc del viaducte i va matisar que «crec que està clar que Foment pagarà el cost».

El tercer a intervenir va ser el ministre de Foment, José Blanco. El representant estatal va posar èmfasis en la importància que té pel Govern Central l´alta velocitat. Va recordar que «no són temps fàcils i les decisions en les inversions no són fàcils però que són encertades quan es miren amb visió de futur». En aquest sentit, va explicar que «hem invertit temps i diners - 278 milions d´euros- en l´arribada del TAV a Girona per una decisió destinada a ser un encert». Blanco va ressaltar que l´objectiu és que el 2012 totes les ciutats catalanes ja estiguin connectades pel TAV i que l´alta velocitat arribi a la frontera també aquell any.

Davant dels oients, José Blanco va insistir que l´any 2012 l´Estat soterrarà el tren convencional a Girona i va parlar també de la demolició del viaducte, sense donar cap detall del finançament, una de les incògnites del projecte.

Respecte a altres temes ferroviaris, el ministre va explicar que aquest mateix any el tercer rail ja connecatarà el port de Barcelona amb la frontera passant per les comarques gironines. Va deixar pal·lès el pes de l´economia gironina en les mercaderies amb les dues plataformes logístiques existents. Acabada la seva conferència, va marxar sense atendre els periodistes.

Ara la tuneladora estarà aturada sota l´estació on se li farà una revisió exhaustiva. Quan acabin els pous de compensació al sector Devesa- Güell, reemprendrà la marxa, probablement no serà abans del març. Queda per fer un túnel d´1,6 quilòmetres per sota del barri de la Devesa, del parc, del Ter i de Fontajau