Una de les grans batalles que afronta el sector de la jardineria és l'intrusisme i la competència deslleial. Un fenomen que es va agreujar amb la crisi econòmica, però, que perdura en l'actualitat. Es tracta d'una preocupació creixent dins el sector, tal com apunta i percep el Gremi de Jardineria de Catalunya. És per aquest motiu que l'entitat treballa, des de fa anys, per minimitzar els efectes de les activitats il·legals en la jardineria.

El gremi s'ha reunit en diferents ocasions tant amb la Inspecció de Treball i Seguretat Social del Ministeri o d'Ocupació com amb la Inspecció de Treball de la Generalitat de Catalunya. «La seva col·laboració és total igual que el suport del Departament d'Agricultura, però també són importants les seves limitacions. L'accés a la propietat privada no es permet a la legislació actual», expliquen a la seva pàgina web.

El gremi verifica i denuncia davant l'administració els casos d'intrusisme i competència deslleial informats pels socis. «Instem i denunciem davant els ajuntaments els treballs irregulars dels membres de les seves brigades. Instem els Administradors de Finques a contractar professionals», afegeixen.

A banda, també han impulsat una campanya per frenar aquesta pràctica il·legal. Sota el nom de vigilaquicontractes.cat, el gremi lluita contra l'intrusisme i la competència deslleial a través d'una campanya de sensibilització dirigida al sector i els clients. A la vegada, també potencia la denúncia de forma anònima dels casos il·legals detectats. L'objectiu és fer visible el problema de l'intrusisme laboral i les seves conseqüències legals així com promoure la figura del jardiner acreditat.

Per dur a terme aquesta campanya s'han preparat diferents materials i protocols de denúncia: un tríptic explicant les conseqüències legals de tenir gent treballant no habilitada; s'han creat diferents materials com lones, vinils o pancartes com a acreditació d'un jardiner agremiat; i s'ha creat una pàgina específica amb accés privat als socis i disponible a la web del gremi amb informació de la campanya on es poden formalitzar les denúncies.

La campanya pretén que la societat conegui els riscos de contractar un professional no acreditat. Per exemple, el client es pot veure obligat per llei a assumir responsabilitats per accidents de persones no professionals i no habilitades que es fan passar per jardiners. I, malauradament, els accidents a la jardineria són freqüents.

A banda, el resultat d'una mala praxi és problema del client. «Tard o d'hora, el servei prestat per la persona no habilitada t'acabarà sortint més car. Seràs el responsable dels danys per mala praxi que la persona no habilitada faci a jardins i propietats properes. Deixaràs el teu jardí o terrassa en mans de persones sense formació? La salut del teu jardí depèn del teu jardiner, escolta al professional», conclouen des del Gremi.