Ja és una realitat que molts nens de dos anys o fins i tot menys manipulen les tauletes, els mòbils o els ordinadors millor que els seus avis o pares. Les noves tecnologies s'han convertit en un element més del calaix de les joguines dels més petits i, a la vegada, tenen una gran influència en la seva educació. Moltes famílies i llars d'infants, però, encara són reticents a l'ús d'aquests dispositius amb els més petits i els assalten múltiples dubtes sobre la seva utilització.

Els petits a aquestes edats aprenen a través del joc, i les noves tecnologies permeten que això pugui ser així, ja que ofereixen múltiples eines lúdiques motivadores i molt divertides. És per aquest motiu que cada vegada més escoles bressol introdueixen a les seves aules pissarres i jocs digitals perquè els nens es familiaritzin amb les noves tecnologies, ja que aquestes ocupen un lloc cada vegada més important a la societat.

També, la utilització de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) a les escoles infantils, brinden múltiples opcions per aprendre de manera lúdica gràcies a jocs educatius i aplicacions dissenyades específicament per a nens d'Educació Infantil, treballant àrees tan importants com les formes, els colors o els números.

L'Acadèmia Americana de Pediatria ha realitzat un informe en el qual, en funció de l'edat del nen, es recomana un determinat ús de les noves tecnologies. L'estudi no aconsella l'ús de cap tipus de pantalla en els nens menors de dos anys i recomanen experimentar amb objectes físics o interactuar amb altres nens.

Una idea compartida per l'Associació socioeducativa El Gebre. «Crec que a les llars d'infants hi ha molts altres aspectes a treballar abans que les noves tecnologies. Cal potenciar l'experimentació, la manipulació i el joc. Aquest són aspectes que sovint a casa queden limitats al joc d'aquella marca, i no es potencia prou aspectes com la creativitat, l'assaig-error, la prova... Cal buscar materials i espais que fomentin que l'infant pugui crear i ser, i no reproduir allò que la joguina comprada ja ha establert què ha de fer», explica Àdam Bertran, mestre d'educació infantil, psicopedagog i president de l'associació El Gebre.

L'informe de l'Acadèmia Americana de Pediatria també exposa que els nens poden començar a fer servir tecnologies a partir dels dos anys, però, recomanen que no passin més d'una hora diària amb elles, i sempre supervisats per un adult.

Davant d'això, el psicopedagog del Gebre posa en relleu la importància de l'educació en l'ús de les tecnologies. «S'ha de fer multilateralment, des de l'escola, però sobretot des de casa», explica Bertran. «És preferible un infant que sàpiga autoregular-se en l'ús de les noves tecnologies, que no un infant que desconegui l'ús d'aquestes. És a dir, que no sàpiga quan utilitzar el telèfon o tauleta, que no sàpiga tranquil·litzar-se o distreure's sense la tauleta, o que no pugui dormir sense abans mirar la televisió».

Els beneficis i inconvenients

La utilització de les noves tecnologies, com a material didàctic en llars d'infants i escoles infantils, promou l'aprenentatge ajudant-los a desenvolupar diverses capacitats: logicomatemàtiques, lingüístiques, musicals, psicomotrius, plàstiques... L'element motivador d'aquests recursos és molt gran i capten l'atenció dels més petits, el que fa possible que aprenguin molt ràpid alhora que juguen. Un altre dels beneficis és que l'infant es famialiaritza amb les eines tecnològiques que necessitarà al llarg de la seva etapa de formació com a estudiant. Les noves tecnologies també són una magnífica eina d'ajuda per a nens amb algun tipus de discapacitat o problemes en l'aprenentatge.

Per altra banda, els programes multimèdia faciliten la tasca del professor, no com a substitutiu de la programació de continguts, sinó com una tasca complementària d'ajuda en activitats d'ampliació i aprofundiment d'aquests continguts.

Però l'ús de les tecnologies en nens petits també presenta alguns inconvenients, en la seva major part derivats del mal ús d'aquestes. Quan un nen fa servir noves tecnologies està exposat als perills intrínsecs d'internet. Això se soluciona amb una correcta supervisió per part dels pares. En cas d'una exposició molt prolongada en nens menors de 6 anys poden produir-se problemes de desenvolupament, ja que els nens s'han de moure i realitzar activitat física. Les tecnologies també fomenten l'individualisme i dificulten el desenvolupament de moltes capacitats i de relacionar-se socialment. En casos molt extrems es pot arribar a l'addicció, quan el nen s'obsessiona amb les noves tecnologies i desitja estar utilitzant-les contínuament.