Pacients crònics: Entrevista a la Dra. Clotilde Vázquez :: Prensa Ibérica

Artículos

Parlem amb la Dra. Clotilde Vázquez

Dra. Clotilde Vázquez

Cap de Departament d'Endocrinologia i Nutrició dels hospitals universitaris Fundació Jiménez Díaz, Rey Juan Carlos, Infanta Elena i General de Villalba

En aquest moment de crisi sanitària provocada per la COVID-19, quines són les principals recomanacions per a pacients amb diabetis, tant tipus I com tipus II?

Les recomanacions no difereixen de les habituals, però sí fem èmfasi en prendre totes les mesures per a un bon control. És a dir, extremar l'autocura per millorar les xifres de tensió arterial, de glucèmia al llarg del dia, etc., mitjançant un acurat seguiment de les normes d'alimentació sana, mediterrània, sense processats, sense dolços, amb abundància de verdures, hortalisses , fruites senceres i llegums, fruits secs, peixos, i la pràctica d'exercici físic en la mesura de les possibilitats... però qualsevol tipus d'activitat, encara que sigui fraccionada al llarg del dia, és summament important.

A més, l'autocura inclou el control de l'ansietat, la pràctica d'exercicis de relaxació adaptats als seus gustos i possibilitats: ioga, tai-txi, mindfulness, meditació, oració, escoltar música... sobretot al caure la tarda, per afavorir un somni més reparador.

En alguns casos, per a persones amb un alt grau d'ansietat recomanem utilitzar els nombrosos recursos psicològics que s'estan posant a l'abast de tota la població, i que són d'una enorme utilitat.

Al costat d'això, és molt important fer ús d'aquest "empoderament" que gairebé tots els pacients crònics ja exerceixen en certa mesura: modificacions en la dosi d'insulina segons valors obtinguts, modificació de la ingesta, reforç de medicació hipotensora si cal ...

Aquests malalts crònics tenen un risc superior de patir complicacions?

Sí. Al menys en les estadístiques que es posseeixen avui dia, i que òbviament no suposen una relació causal, sí posen en evidència que la presència de diabetis, hipertensió arterial i obesitat s'associa amb major nombre d'ingressos; és a dir, amb pitjor evolució.

Això ja es va veure en altres pandèmies. Avui dia sabem que la malaltia crònica, inclosa l'obesitat, es comporta com una inflamació "de baix grau", amb increment de citocines proinflamatòries que compliquen el curs d'una malaltia aguda.

Com impacta el coronavirus en pacients diabètics?

Una situació de malaltia severa comporta ja de per si una situació de "insulinoresistència" i d'elevació d'hormones que tendeixen a empitjorar molt el control glucèmic. Però, a més, els malalts afectats severs de la COVID-19 solen requerir corticoides, de manera que els nivells de glucèmia s'eleven moltíssim i el maneig de vegades és difícil. Tots els protocols assistencials contemplen això, i aquí els endocrins hem contribuït a donar pautes per al maneig.

Com ha canviat aquesta crisi la forma de treballar en l'àrea d'Endocrinologia, tant des del punt de vista dels professionals com en l'atenció que reben els pacients? Com estan manejant aquestes patologies i com s'han organitzat els seus serveis en aquesta situació tan complicada?

A la Fundación Jiménez Díaz, i en general en el grup Quirónsalud, portem molts anys treballant i avançant en totes les formes de seguiment no presencial dels pacients, per l'eficàcia i facilitat que això comporta. Al costat d'això, s'han anat establint circuits assistencials en què, amb la col·laboració de l'pacient, s'obté informació i es prenen decisions evitant al màxim els desplaçaments innecessaris.

Però aquesta crisi ens ha obligat a avançar molt més en el canvi de model d'assistència, basat en vies clíniques, assistència no presencial, automatització de processos, i una molta major col·laboració no presencial del pacient.

En aquest canvi, el treball multidisciplinari dels endocrinòlegs amb Admissió, Sistemes, Informàtica i, per descomptat, Infermeria, nutricionistes, etc., és crucial, com també ho és la comprensió del propi pacient en aquest canvi, i el seu compromís.

El Departament d'Endocrinologia i Nutrició dels quatre hospitals en què treball s'ha organitzat per a treballar a l'uníson i amb major riquesa i rapidesa, completant el canvi que des de la Direcció se'ns proposa.

En concret, disposem ja de molts formularis i circuits per atendre de forma no presencial total o parcial en diabetis tipus 1 i 2, diabetis gestacional, hipotiroïdisme, patologia nodular tiroïdal, patologia nutricional, Incidentalomes, hiperparatiroïdisme, obesitat complexa, obesitat quirúrgica... Estem treballant per optimitzar els circuits, automatitzar algunes respostes i millorar la comunicació amb el pacient mitjançant recepció i enviament de documents complementaris. De la mateixa manera, tota la tasca educativa individual i grupal, que en la nostra especialitat és molt important, havent estat bastant pioners en implementar les sessions grupals, l'estem transformant en no presencial, amb ajuda de les videoconferències, i l'enviament de documents educatius complementaris. Tot això suposa un gran repte i un esforç col·lectiu, convivint encara amb la lluita contra l'epidèmia.

Quin últim missatge o consell donaria en aquest moment als seus pacients?

El primer missatge és de gratitud, per un comportament tan cívic i per totes les mostres d'afecte i agraïment que hem anat rebent. En segon lloc, els insistiria que posin en joc tots els seus coneixements i recursos per a la seva autocura. Mai abans havia estat tan important la responsabilitat envers un mateix. I, finalment, els transmetria confiança. Els canvis costen, però sempre tenen aspectes positius. La visita no presencial, que es convertirà ara en la forma majoritària d'atendre pacients, no vol dir menor o pitjor atenció. Abans d'emetre un informe no presencial els metges, infermeres o nutricionistes revisen a fons la història del pacient, les seves proves i anàlisis i els formularis i documentació que el pacient ens enviï... de manera que veiem globalment i en profunditat cada cas. Entre tots trobarem la millor manera de comunicar-nos d'aquesta nova forma. I per descomptat, en casos necessaris, es mantindrà una atenció presencial.