Cap a un sector agroalimentari més innovador, sostenible i competitiu
BBVA acompanya empreses i emprenedors de l’àmbit rural en el seu procés de transformació per afrontar reptes com la digitalització, la sostenibilitat, la internacionalització i el relleu generacional
Olga Escriu, directora de Solucions d’Empreses del BBVA a Catalunya (segona per l’esquerra), durant la seva intervenció a BNEW Agrofood. / Eli Penya
Víctor Fúser
La importància del sector agroalimentari a Espanya no només rau en el seu pes econòmic, que representa al voltant del 9% del PIB, sinó també en la seva capacitat per generar cohesió social, equilibri territorial i compromís mediambiental. No obstant, ha d’afrontar tota una sèrie de reptes per adaptar-se al context actual, marcat pels avenços tecnològics constants, un mercat globalitzat i la necessitat d’augmentar la competitivitat. Per contribuir-hi, BBVA ha reforçat en els últims anys la seva aposta per recolzar la transformació d’empreses, cooperatives, pimes i autònoms del món rural, oferint-los solucions financeres i un assessorament integral.
El focus se centra no només a millorar els resultats sinó a afrontar desafiaments com la digitalització, la sostenibilitat, la internacionalització i el relleu generacional. Una cosa que aborda des de la seva especialització i implantació al territori, ja que el sector, especialment a Catalunya, està format per empreses de mides, activitats i capacitats molt diferents. Aquesta última setmana, el BBVA ha donat visibilitat a aquesta estratègia en tres fòrums diferents: BNEW, la II Trobada Global Agro del BBVA i la fira Fruit Attraction.
El reptes del sector
A la Barcelona New Economy Week, celebrada del 5 al 7 d’octubre, va tenir lloc una taula rodona sobre com accelerar la transformació tecnològica del sector per convertir-la en una palanca de competitivitat. Hi va participar Olga Escriu, directora de Solucions d’Empreses del BBVA a Catalunya, que va assenyalar quatre reptes clau per aconseguir-ho: «Guanyar en eficiència i reduir costos, per a la qual cosa s’hi ha d’incorporar la tecnologia i la innovació; avançar en sostenibilitat, que actualment va de la mà de la competitivitat; obrir nous mercats tant fora com dins Espanya; i gestionar el talent».
Aquest últim aspecte té una especial incidència en un sector que ha d’afrontar tant la despoblació de les zones rurals com la falta de relleu generacional, ja que dos de cada tres agricultors es jubilaran en els pròxims 10 anys. «Comptem amb un programa de creixement inclusiu que aborda el repte de l’emprenedoria jove al món rural, així com el femení, ja que només el 25% de les pimes estan impulsades per dones. I també recolzem les empreses ubicades en poblacions amb menys de 5.000 habitants, perquè el territori continuï tenint oportunitats de creixement», va resumir Escriu, que va afegir que BBVA no vol ser només un proveïdor, sinó un soci que mira pel creixement a llarg termini.
Ponts entre mercats
Com a banc global, l’estratègia del BBVA en l’àmbit agroalimentari també arriba a Llatinoamèrica, tant a fi d’estrènyer llaços amb Espanya com per impulsar la competitivitat de les seves empreses al mercat europeu. En aquesta línia, l’entitat va organitzar dilluns passat la segona edició de la Trobada Global Agro del BBVA, que sota el lema 'Connectar per créixer: el paper de l’Amèrica Llatina al mapa agroalimentari global', va reunir representants dels governs de Xile, l’Argentina, l’Uruguai, el Perú i Mèxic.
El nostre objectiu és comprendre els cicles i les necessitats específiques de cada projecte per oferir solucions financeres ajustades a la realitat de cada empresa
La presència del BBVA a Espanya i l’Amèrica Llatina permet combinar el coneixement amb les necessitats específiques de cada empresa. «Volem posar aquesta presència internacional al servei dels nostres clients i facilitar projectes que connectin mercats, coneixement, finançament i inversió», va explicar Jaime Sáenz de Tejada, responsable global de Banca d’Empreses i Institucions del BBVA. Per a això, va assenyalar, és necessari conèixer la realitat de cada companyia abans de plantejar com acompanyar-la: «El nostre objectiu és comprendre els cicles i les necessitats específiques de cada projecte per oferir solucions financeres ajustades a la realitat de cada empresa», va afirmar.
Mirada a llarg termini
Així, en un context que requereix transformar la manera de produir, competir i créixer, BBVA ofereix un acompanyament que inclou tant les necessitats del dia a dia com decisions d’inversió a llarg termini com la modernització d’instal·lacions, la incorporació de tecnologia, la millora de l’eficiència o l’expansió cap a nous mercats. Una estratègia que també va quedar reflectida en la participació de l’entitat en la fira Fruit Attraction, que s’ha celebrat aquesta setmana a Ifema Madrid, amb més de 2.500 empreses i 121.000 professionals.
Allà BBVA va explicar com, a fi d’acompanyar la presa decisions de les empreses agroalimentàries, combina equips especialitzats, eines digitals i analítica avançada del sector rural amb el coneixement específic de més de 250 activitats agroalimentàries. Durant els tres dies de fira, l’espai del BBVA va acollir trobades amb empreses i professionals, així com diferents sessions centrades en la transformació dels models productius del sector, el talent i el relleu generacional, i la internacionalització i el creixement.
El programa va incloure també intervencions d’experts i representants empresarials que van permetre abordar aquestes qüestions des de diferents perspectives, intercanviar experiències i analitzar les oportunitats que s’obren per al sector agroalimentari en un mercat cada vegada més globalitzat.
Via: El Periódico