El joystick, la palanca amb la qual es controlen videojocs o es piloten avions, serveix també perquè persones amb discapacitat física prenguin el control dels seus propis automòbils. Aquesta és una de les moltes adaptacions pensades perquè conductors discapacitats o amb mobilitat reduïda puguin conduir vehicles de motor i gaudir d'independència i autonomia en els seus desplaçaments.

Cecilia Vega  |  

Complir 18 anys és fer-se major d'edat, poder votar, signar un contracte, conduir... Treure’s el carnet i posar-se al volant d'un cotxe representa maduresa, també independència i llibertat. No obstant això, no tothom pot manejar els comandaments i pedals d'un vehicle convencional. Per a algunes persones amb discapacitat física, bé sigui congènita o sobrevinguda, agafar el volant o trepitjar el fre resulta impossible. Gràcies als vehicles adaptats s'eliminen aquestes barreres i es contribueix a assolir aquesta vida autònoma a la qual tots tenim dret.

Pensem en una persona en cadira de rodes, amb afectació de les seves extremitats inferiors i poca mobilitat en les superiors. Dècades enrere, la conducció era impossible per aquest ciutadà. Avui, però, l'esforç de la indústria de l'automoció i l'avanç de la tècnica, fan que pugui conduir un vehicle amb total efectivitat i seguretat.

En el seu cotxe, al lloc on tradicionalment aniria el seient del conductor, hi ha un espai en el qual s'ancora la seva cadira de rodes. El primer pas serà col·locar-se en el lloc de conducció gràcies a l'automatització de la porta d'accés, la plataforma elevadora i l'ancoratge automàtic de la cadira. A un costat, un joystick semblant al que es fa servir per jugar a videojocs, però també per controlar les cadires elèctriques, li permet arrencar el cotxe, marcar el sentit de la direcció, accelerar i frenar. El conductor també pot gestionar fàcilment, de forma manual o fins i tot per instruccions de veu, altres funcions del cotxe, des de posar els intermitents fins a tocar el clàxon. Potser hi ha també un minivolant per al control de la direcció.

Gràcies als vehicles adaptats, les persones amb discapacitat poden conduir amb total llibertat i autonomia.

Ens trobem davant d'un dels sistemes d'adaptació més avançat que existeix, però pel camí hi ha gairebé tants tipus de solucions com necessitats i preferències. Hi ha modificacions mecàniques (com una palanca que acciona una politja, que al seu torn pressiona el pedal de l'accelerador o del fre) i electròniques (acceleradors electrònics, embragatges automàtics, etc.), més cares i més barates, més senzilles i de gran complexitat...

Com accedir a un vehicle adaptat

Aquestes solucions per a la conducció no vénen de sèrie en els vehicles, però en els últims anys han estat moltes les marques que han creat divisions pròpies per atendre els clients amb discapacitat i adaptar els seus models a les necessitats específiques de cada conductor. Un dels primers grups que va oferir solucions de mobilitat i de transport per a discapacitats va ser FCA (Fiat Chrysler automòbils) amb el seu programa Autonomy que opera des de 1994.

Plataforma elevadora de cadira - Foto: FCA

FCA treballa amb transformadors homologats, com EFAMOA, Guidosimplex, ILUNION i Solucions ARC, per modificar i adaptar tots els vehicles del Grup FCA (Abarth, Alfa Romeo, Fiat i Jeep) en funció de les necessitats concretes de cada client. "Els conductors amb mobilitat reduïda poden adquirir un cotxe amb l'adaptació necessària i totalment integrada en el vehicle, que es pot comprar directament a la xarxa oficial, sense necessitat d'acudir després a un especialista i mantenint íntegrament la garantia del fabricant. A més, hi ha descomptes i avantatges fiscals que els compradors poden beneficiar-se", expliquen.

Les modificacions depenen del tipus i grau de discapacitat que tingui l'usuari i vénen determinades pel reconeixement mèdic al qual s'ha de sotmetre el conductor per avaluar la seva minusvalidesa. Entre les solucions més comunes es troben:

  • Comandaments al volant: els pedals són la major preocupació per a usuaris amb discapacitat a les cames. L'adaptació més habitual és col·locar aquests comandaments davant o darrere del volant, perquè puguin ser accionats de forma manual. També hi ha la possibilitat de tenir fre, accelerador i embragatge en una sola palanca.

  • Entrada i sortida del cotxe: per facilitar aquest pas, hi ha seients que giren en angle de 90 graus, per a qualsevol de les places davanteres i altres que surten directament del cotxe. Fins i tot existeixen robots que, un cop l'usuari s'ha col·locat a l'interior, recullen la cadira i la guarden a l'interior del maleter. També hi ha portes corredisses, a més de rampes telescòpiques o plegables i plataformes elevadores que permeten a l'usuari introduir-se amb la seva cadira de rodes.

  • Complements en pedals o volant: per a persones amb alçada més baixa del comú hi ha bases i allargadors per als pedals, miralls retrovisors especials, etc. També podem trobar al mercat comandaments (per activar les llums, els parabrises, etc.) que es col·loquen en el lloc contrari de l'habitual i poms especials per al volant que faciliten la conducció amb una sola mà, servint-se de la força del canell.

Un cop les modificacions estan llestes, l'últim pas és passar la ITV per certificar que el vehicle ha estat adaptat d'acord a l'informe mèdic i amb la legislació vigent. Amb el carnet de conduir a la mà, el conductor ja estaria llest per sortir a la carretera al costat dels 100.000 conductors que, segons dades de la DGT, ja circulen amb algun tipus d'adaptació al vehicle.