Segueix-nos a les xarxes socials:

«Se't fica a dins del cap que contamines»

L'associació APDEF explica a propietaris de cotxes afectats per l'escàndol de les emissions de Volkswagen com reclamar judicialment

«Se't fica a dins del cap que contamines»diari de girona

A Espanya, els vehicles afectats pel «dieselgate» sumen 683.626, segons dades del grup Volkswagen; a Europa, més de 8,5 milions. Es tracta de diversos models de les marques Volkswagen, Audi, Seat i Skoda que contaminen més del que deia el fabricant alemany en el moment de vendre'ls. Ara que la marca ha començat a posar-se en contacte amb els primers propietaris per oferir-los la reparació del motor dels seus vehicles per tal d'ajustar-los a la normativa europea d'emissions contaminants, ja s'han produït els primers moviments per reclamar responsabilitats judicials, penals i civils, a la marca.

En aquest context, l'Associació de Perjudicats d'Entitats Financeres (APDEF), nascuda a Girona el 2011 per litigar contra la venda d'accions de Bankia, va presentar ahir, en una reunió a l'hotel Ultònia, les accions que té previst dur a terme contra Volkswagen. De moment, APDEF planteja dues vies: la penal, a través d'una querella criminal per presumpte delicte mediambiental, publicitat enganyosa i estafa contra el fabricant alemany, que ja ha estat admesa per l'Audiència Nacional a Madrid i que compta amb 200 particulars adherits; i la civil, a través de demandes individualitzades que persegueixen objectius diversos: la substitució del vehicle manipulat per un de nou de les mateixes característiques (aquesta reclamació només es contempla per a cotxes de menys de tres anys d'antiguitat); la resolució del contracte de compravenda (mesura que comportaria el rescabalament de la inversió feta pel comprador i que els advocats veuen complicada, tot i que no impossible, a Espanya) o la reclamació de danys i perjudicis. Una opció, aquesta última, que el president d'APDEF, Francesc Garcia Rafanell, veu amb força més possibilitats de guanyar. La reclamació de danys, va explicar l'advocat, reclamarà per a cada cas compensacions econòmiques per la hipotètica devaluació dels cotxes afectats, que els pèrits d'APDEF situen en el 20% del seu valor; pel cost de la reparació i per la suposada pèrdua de potència que patiran els cotxes un cop adaptats a la normativa mediambiental europea (el fabricant nega aquest extrem). «Se't fica al cap que contamines», explicava el propietari d'un Volkswagen Golf, que va acudir a la trobada per informar-se sobre els seus drets. Garcia Rafanell augura un nou cas Bankia («han acabat pagant», diu). Admet, però, que en aquest cas el rival «és molt més poderós». La Justícia dirà.

Prem per veure més contingut per a tu