Segueix-nos a les xarxes socials:

Art

Alfabet de la plàstica

L'espai ÀcenMètresducentredumonde aposta per la pintura amb una exposició col·lectiva d'obres del seu fons

Alfabet de la plàstica

Demà farà exactament un any que el Centre d´Art de Perpinyà (el privat; l´altre, el públic, segueix sense fer honor al seu nom) va presentar una exposició col·lectiva que, en principi, havia de servir per pal·liar la manca d´oferta cultural que sol afectar, amb major o menor mesura, a les poblacions sense sortida directa al mar. La qüestió és que no es tractava de la típica «col·lectiva d´estiu» per diverses raons. La primera —i més important— era fruit de l´excusa escollida. O, potser millor, de la seva absència: els responsables de l´espai van tenir-ne prou agafant les primeres dues lletres de l´abecedari a l´hora de seleccionar els artistes que integraven la mostra, és a dir, que la confiança en la coherència i qualitat del seu fons els permetia assumir la temeritat de prescindir de les habituals fórmules camuflades rere una munió de pròtesis conceptuals. Ni més ni menys: «A i B» era el lacònic títol que aixoplugava a autors tant diferents com Camilla Adami, Valerio Adami, Rafael Armengol, Georges Ayats, BEN o Manuel Boix, entre altres.

Amb tot, rere el gest prosaic que suposava assumir un criteri purament alfabètic s´amagava quelcom força més transcendent que, de fet, és el que podia acabar posant contra les cordes a tots aquells que encara no accepten la vigència de la pintura com a llenguatge contemporani, començant per les institucions artístiques (no totes) i acabant per la crítica especialitzada (no tota). Per entendre´ns: per més que una part important de la crítica eviti parlar de pintura parapetant-se rere l´assortiment d´excuses més variat i sense tenir en compte, d´entrada, que el problema no és de la pintura sinó d´una mirada «postauràtica» que s´ha divorciat de tot allò que impliqui manufactura, per més, com dèiem, que la crítica eviti parlar de pintura, aquesta persevera en la mesura que la seva existència està lligada a la necessitat expressiva més immediata i, justament per això, irrenunciable.

Potser per això, i animats per la vitalitat del seu fons d´art, els responsables de l´espai nord-català han decidit tirar pel dret i reivindicar la pintura més enllà d´una ordenació alfabètica que, per altra banda, li és completament aliena. L´aposta no pot ser més arriscada, en especial per la seva naturalesa absolutament heterogènia i per l´assumpció indissimulada d´un discurs on, més que parlar de pintura, caldria parlar de plàstica. Ens referim a quelcom difícil d´explicar però il·luminat a la perfecció per autors com Mark Rothko. La cita prové dels seus manuscrits (lectura obligada): «La plasticitat [en pintura] s´aconsegueix mitjançant una sensació de moviment , tant cap a l´interior de la tela com fora a l´espai anterior a la superfície del quadre. En realitat, l´artista convida l´espectador a fer un viatge dins l´àmbit de la tela: aquest ha de moure´s amb les formes de l´artista, cap a dins i cap a fora, per sota i per sobre, en diagonal i en horitzontal. [?] Aquest viatge constitueix l´esquelet, el marc de la idea; ha de ser, per ell mateix, suficientment interessant, sòlid i estimulant». O, dit d´una altra manera: la plàstica és la manera «natural» que té la pintura de transcendir-se.

Oscar Wilde, per portar a col·lació un autor perfectament allunyat del pintor nord-americà, tenia clar quin eren els límits de l´invent: «Tot art és, a l´ensems, superfície i símbol. Aquells que volen recercar dessota la superfície ho fan per llur compte i risc; aquells que volen comprendre els símbols ho fan per llur compte i risc». Ni més ni menys: «allò que l´art, en realitat, emmiralla, és l´espectador, i no la vida», opinava el pare irlandès de Dorian Gray. Ras i curt: l´exposició del centre d´art de Perpinyà serveix per recordar-nos, com diria Marshall McLuhan, que el medi és el missatge. Però no només el medi: de la mateixa manera que el silenci forma part de la música (de fet, la fa possible), també és fonamental tot allò que succeeix més enllà dels límits físics del quadre.

Prem per veure més contingut per a tu