Segueix-nos a les xarxes socials:

l'APUNT FINAL

La barca

La barca

h, quina cosa més bonica és un riu, pastor". "Tot lo del món és bonic si es mira amb bons uis, ermitana!". La Mila recorda quan encara era joveneta i a la baixa hora caminava cap a la passera. Allà hi havia la barqueta de l'oncle, que anava d'una banda a l'altra del riu per un llibant estès i, abans que fessin el pont, tothom hi pujava per passar el corrent. La Mila agafava la mitja, empenyia la barca i s'aturava enmig del riu. La barca es gronxava, ella teixia i pensava en els seus morts. I el món quedava molt lluny. Com que tothom va començar a passar pel pont, la barqueta de l'oncle es va quedar amarrada a les estaques, com una "bèstia malalta". I com que la tia es moria, la Mila, que acabava de conèixer en Matias, s'hi va casar: "M'hauria quedat sola. Li vaig dir que sí".

Aquesta setmana ha fet 50 anys que moria Caterina Albert, o Víctor Català, autora de Solitud. La commemoració ha estat també un pretext per parlar de masclisme. Ens esgarrifa pensar que una dona hagués d'amagar-se sota un pseudònim masculí. La irrupció en el món cultural català d'aquesta empordanesa, però, va provocar un terratrèmol sensacional. I és que Caterina Albert tenia voluntat de ser, malgrat les lleis, les normes i els costums. Una voluntat de ser, a més, afermada en les lleis, les normes i els costums. "El pont va ser la desgràcia", diu la Mila. El que hi ha de revolucionari en la tradició quan a la tradició hi ha veritat: no ens dóna per la menjadora. M'ha vingut això al cap veient les xifres de participació a la Viquipèdia: només un 15% de dones. I totes les amigues que un dia van tenir fills i van deixar de parlar de llibres, de cultura i de política i les converses es van omplir de bolquers, de caquetes i de farinetes.

Prem per veure més contingut per a tu