Segueix-nos a les xarxes socials:

El cas de les «supercomplaints»

En aquest article s'explica el tracte divers que reben «les reclamacions molt recurrents» de consumidors als països europeus

El cas de les «supercomplaints»

Al Regne Unit anomenen supercomplaints les reclamacions molt recurrents, aquelles que es repeteixen per part de molts consumidors de béns o usuaris de serveis. Solen ser reclamacions de sectors en què hi ha poques empreses oferents, cadascuna amb moltíssims clients (subministraments en xarxa, sector financer, assegurances, transport aeri etc.). I per més que hi hagi moltes reclamacions, molt sovint només reclama una petita part dels afectats (entre un 1% i un 3%) malgrat que es poden comptar per milers, centenars de milers o fins i tot milions. Això és així perquè el perjudici individual en termes dineraris no és molt important i la majoria creu que no en traurà res o el que en tregui serà inferior a l´esforç que reclamar requereix. El benefici extraordinari per a les empreses derivat de la mala pràctica sí que és important.

Al Regne Unit hi ha un organisme independent que s´ocupa tant de les polítiques de competència com de les de consum, i quan detecta que un cas de supercomplaint és o pot ser un cas de competència el tracten com a tal. I això passa gairebé sempre perquè quan totes o la majoria de les poques empreses d´un sector com els esmentats fan pràctiques iguals o similars en detriment dels clients és perquè hi ha un acord ­-com a mínim tàcit- entre elles, és a dir, una infracció de competència.

Tractar les supercomplaints des del punt de vista de la competència té un avantatge important i un inconvenient si la regulació no és l´adequada. L´avantatge és que si s´acredita la infracció, les resolucions de competència són molt dissuasives, les sancions poden arribar fins al 10% del volum de vendes total de l´empresa de l´any anterior; en alguns països es poden sancionar també els propietaris o directius responsables; als Estats Units fins i tot poden acabar a la presó.

L´inconvenient és que les polítiques de competència estan orientades a restaurar les condicions normals de mercat competitiu, no a indemnitzar els perjudicats per les pràctiques anticompetitives sancionades. És cert que una resolució no recorreguda o una sentència judicial ferma permet als perjudicats identificats com a tals reclamar per danys i perjudicis però en els casos de supercomplaint, els perjudicats no es poden identificar individualment i llavors és quan depèn que la regulació de cada país tingui en compte o no que les associacions de consumidors i usuaris puguin fer reclamacions en nom de tots els perjudicats. Als EUA, al Regne Unit, als països escandinaus, a Holanda, a Alemanya, a Austràlia, a Nova Zelanda, etcètera, la regulació així ho preveu; a molts altres països, entre els quals el nostre, no. I és per això que les reclamacions individuals es canalitzen cap als organismes de defensa dels consumidors.

I què passa en els casos de supercomplaints? Doncs que els organismes de ­consum només poden tractar les ­reclamacions cas a cas i això comporta dos greus problemes quan parlem de ­supercomplaints.

El primer és que resulta caríssim per a l´administració: cal obrir un expedient per a cada reclamació i la seva tramitació burocràtica pot acabar de tres maneres: a) arxivant-lo perquè no es pot acreditat la infracció; b) sancionant l´empresa infractora (les sancions que poden imposar els organismes de consum són bastant irrellevants per segons quins tipus d'empresa); i c) amb una mediació cercant un acord entre empresa i reclamant i si no hi ha acord una arbitratge si les parts així ho han acceptat prèviament. Aquesta via «c», per sort, va prosperant i cada vegada s´hi resolen més casos estalviant burocràcia, temps i diners.

Però el segon problema és més greu: el resultat de tractar cas a cas les reclamacions de supercomplaints, tenint en compte que només reclama una minoria, consisteix en el fet que, tal com ja s´ha dit, només reclama (malgrat ser molts) una escassa minoria dels afectats.

Les empreses no posen gaire o cap resistència a arribar a un acord, fins i tot a un acord generós, perquè el benefici derivat de seguir amb la pràctica il·lícita aplicada al conjunt de clients (excepte aquells als que han reclamat i han indemnitzat, la tecnologia permet fàcilment discriminar-los) és gairebé infinitament superior al cost conjunt de les indemnitzacions pactades. El mètode no és, doncs, gens dissuasiu. Gairebé gosaria dir que als òrgans de consum, àrbitres i mediadors, satisfets perquè estadísticament incrementen els casos resolts, els prenen el pèl. I justament ara estem davant d´una gran oportunitat que tot fa pensar que es desaprofitarà.

La UE va aprovar el 2014 una Directiva sobre les reclamacions de danys derivats d´il·lícits de competència. Pretén facilitar les reclamacions homogeneïtzant-ne i simplificant-ne les condicions. Durant molts mesos de la tramitació, va figurar en els esborranys el supòsit de reclamacions col·lectives inclosos els casos de difícil o impossible identificació individual d'afectats. Al final, la pressió d´alguns lobbys sectorials va aconseguir que aquesta figura fos opcional i en la transposició cada estat pugui escollir entre incloure-la o no. El primer esborrany sortit de la Comissió de Codificació del Ministeri de Justícia del Govern d´Espanya no la té en compte.

Modificar la regulació

Si es modifiqués la regulació en el sentit de fer possibles les reclamacions col·lectives per part d´associacions de consumidors i usuaris, canviarien a millor dues coses importants: la primera és que canviaria radicalment i en poc temps la naturalesa i el capteniment de les associacions de consumidors i usuaris. Actualment es financen essencialment mitjançant subvencions públiques i això les fa poc combatives amb els serveis públics i, en general, en els casos de supercomplaints (solen reaccionar davant aquests casos només a remolc del ressò mediàtic que tinguin: preferents, cancel·lació massiva de vols per problemes d´alguna línia aèria, etc.). Òbviament si s´haguessin de finançar guanyant litigis per reclamacions col·lectives, esdevindrien tota una altra cosa, molt semblant al que són, per exemple, a Anglaterra o Alemanya.

La segona, que canalitzarien la majoria de supercomplaints als òrgans de competència que són la instància adient per fer-ne un tractament global i dissuasiu, no cas a cas.

Prem per veure més contingut per a tu