Segueix-nos a les xarxes socials:

Tres claus per evitar estafes en la declaració de la renda per internet

Augmenten els missatges fraudulents a través d'aplicacions de missatgeria com WhatsApp

Tres claus per evitar estafes en la declaració de la renda per internetCC0

La declaració de la Renda es fa ara per internet. Aquest any té com a principal novetat l'eliminació definitiva dels documents en paper i, en el seu lloc, es podrà presentar l'esborrany a través d'una aplicació, una pàgina web o per telèfon.

L'Agència Tributària ha llançat una sèrie d'advertències als usuaris perquè no caiguin en enganys i fraus per internet davant la proliferació de ciberatacs per suplantar la identitat de l'usuari.

La tècnica més utilitzada en aquests casos és el "phishing": utilitzar correus electrònics o missatges falsos per sol·licitar a l'usuari informació personal (dades de la targeta de crèdit, número de la seguretat social o comptes bancaris). Fins fa uns anys, els missatges de text i els correus eren les fórmules més utilitzades però, en els últims anys, ha aparegut un nou factor a tenir en compte: Whatsapp.

Davant el dubte de la veracitat dels missatges, l'Agència Tributària recorda que els seus números de telèfon són els que apareixen a la pàgina web (mai altres) i habiliten el seu Centre d'Atenció Telefònica (901.200.347 o 91.757 57 77 o 93 442 27 64) per verificar l'autenticitat dels correus o missatges dubtosos. A més, s'estableixen tres claus per detectar que el missatge rebut és un frau:

  1. L'Agència Tributària mai sol·licita per correu informació confidencial, econòmica o personal.
  2. Mai paguen devolucions amb targetes de crèdit.
  3. Mai cobren cap import pels serveis que presta (l'usuari assumeix el cost compartit de les trucades a telèfons 901).

Des de la companyia experta en ciberseguretat Entelgy Innotec Security aconsellen revisar bé les adreces o números d'on procedeixen els missatges per reconèixer i evitar aquest tipus d'atacs que, en ocasions, són el preludi d'altres incidents més rellevants. Els seus vuit claus per evitar estafes a la "ciberdeclaració":

  • Observa el domini del remitent del correu. En aquest cas comprova que el domini de l'Agència Tributària és aeat.es. Qualsevol altre domini és fals.
  • No obris correus d'usuaris desconeguts o que no hagis sol·licitat: elimina'ls directament i no els contestis.
  • No facis clic als hipervincles o enllaços que t'adjuntin al correu, SMS, missatges de Whatsapp o de xarxes socials, atès que poden redirigir a una web fraudulenta. Si tens dubtes, tecleja directament l'adreça web al navegador.
  • Tingues precaució en descarregar fitxers o executables adjunts de correus, en SMS, missatges en WhatsApp o en xarxes socials, encara que provinguin de persones que coneixes.
  • Introdueix les teves dades personals només en webs segures, amb protocol https://, i amb una icona d'un cadenat petit. Recorda que ni l'AEAT, ni el teu banc, et demanaran mai que enviïs les teves claus o dades personals per correu. Davant de qualsevol dubte, crida directament a un o altre.
  • Revisa periòdicament els teus comptes bancaris per estar al dia de qualsevol irregularitat.
  • Modifica periòdicament les contrasenyes i fes-ne servir una de diferent per a cadascun dels teus comptes en xarxes socials, correus i pàgines web. A més, assegura't que aquestes siguin robustes, és a dir, llargues i amb caràcters de diferent tipus.
  • Millor ser prudent. Sempre és millor rebutjar qualsevol missatge que generi dubtes o enllaç amb una web la URL no coincideixi amb l'organisme en qüestió.
Prem per veure més contingut per a tu