0%
La infància als mitjans de comunicació

La infància als mitjans de comunicació

Estudi

La infància als mitjans de comunicació

Els periodistes contribueixen a crear consciència sobre la situació de la infància vulnerable

Aldeas Infantiles SOS ha publicat la vuitena edició de l’informe La infancia vulnerable en los medios de comunicación, que realitza en col·laboració amb la Federació d’Associacions de Periodistes d’Espanya (FAPE) i el Consell General de l’Advocacia Espanyola, amb l’objectiu d’oferir un recurs pràctic als professionals de la informació que els ajudi a exercir un periodisme conscient i respectuós amb els drets de la infància i l’adolescència. En l’anàlisi de les informacions publicades el 2022 que tenen la infància i l’adolescència com a protagonistes, la valoració mitjana ha baixat, per segon any consecutiu, i s’ha situat en un 3,86 sobre 5.

Els mitjans de comunicació del nostre país contribueixen a crear consciència sobre les realitats i necessitats de la infància i l’adolescència, així com a evitar estereotips. Així es desprèn de l’informe La infancia vulnerable en los medios de comunicación 2022, en el qual els dos paràmetres obtenen les puntuacions més altes. Per contra, les imatges i el respecte del dret a la privacitat continuen sent els aspectes més mal valorats.

L’informe ha sigut publicat aquesta setmana per Aldeas Infantiles SOS, la Federació d’Associacions de Periodistes d’Espanya (FAPE) i el Consell General de l’Advocacia Espanyola. Es tracta d’una anàlisi de 100 notícies representatives de les 38.055 publicades en mitjans impresos i digitals el 2022, en les quals la infància i l’adolescència són protagonistes. En la seva elaboració hi participen periodistes especialitzats en informació social i infància i advocades de família.

El document analitza i avalua sis criteris: el tractament de la infància i l’adolescència en els titulars; el cos de les notícies i les imatges o recursos gràfics publicats; la protecció del dret dels nens, nenes i adolescents a la privacitat, l’honor i la pròpia imatge; en quina mesura contribueix la informació a crear consciència sobre les seves necessitats i drets; i si cau en estereotips que contribueixen a estigmatitzar-los.

La nota mitjana obtinguda és de 3,86 sobre 5, un resultat inferior al 4,02 obtingut l’any anterior i que cau per segon any consecutiu. Per criteris de valoració, els titulars obtenen un 3,71; els cossos de les notícies, un 3,82; les imatges, un 3,62; evitar caure en estereotips i categories socials que suposin un estigma per a nens, nenes i adolescents, un 3,91; crear consciència obté un 4,25; i per últim el respecte del dret a la privacitat un 3,83.

“Augmenta el nombre de notícies que ofereixen visions molt positives i diverses, aportant context sobre la realitat de la infància i adolescència”

El 55% de les notícies analitzades han fet un tractament positiu de la informació sobre infància, un 26% neutre i un 19% negatiu. Tot i que les notícies amb un enfocament negatiu o estigmatitzador no han augmentat en número de forma significativa, sí que ho han fet en termes qualitatius. L’informe alerta que algunes informacions, lluny de vetllar per l’interès superior de la infància i l’adolescència en situació de vulnerabilitat, els donen un tracte degradant, associant-los amb la delinqüència o utilitzant-los amb finalitats polítiques.

D’altra banda, també hi ha un augment del nombre de notícies que ofereixen visions molt positives i diverses, aportant context sobre la realitat dels nens, nenes i adolescents migrants o que es troben en el sistema de protecció, per exemple. Així mateix, «s’observa una inclusió més gran de les veus de nenes, nens i adolescents en les informacions, brindant-los una plataforma per expressar les seves opinions i necessitats«, afirmen des d’Aldeas Infantiles SOS.

Nens, nenes i adolescents en la guerra d’Ucraïna

La infancia vulnerable en los medios de comunicación realitza cada any un seguiment exhaustiu d’alguna de les temàtiques més destacades, per la seva rellevància i nombre d’articles publicats. El 2022 s’ha analitzat la cobertura de la situació que viuen els nens, nenes i adolescents en la guerra d’Ucraïna.

La majoria de les informacions analitzades busquen crear consciència sobre la gravetat de la situació, utilitzant dades i testimonis de fonts fiables, amb un llenguatge generalment respectuós. Els reportatges són valorats per la seva qualitat i per donar veu als joves, afavorint l’empatia i la comprensió, i complint el seu objectiu de denunciar i sensibilitzar sobre les conseqüències de la guerra. No obstant, amb freqüència es mostren els rostres dels nens i nenes i es publiquen dades personals que vulneren el seu dret a la intimitat. «Accentuar la protecció de la privacitat en futures cobertures consolidarà encara més el gran treball informatiu que s’està realitzant sobre aquesta temàtica«, conclou l’anàlisi.

"Les imatges i el respecte del dret a la privacitat continuen sent els aspectes més mal valorats segons l’informe d’Aldeas Infantiles SOS”

Per a Aldeas Infantiles SOS, el rol dels mitjans de comunicació en la responsabilitat col·lectiva de garantir la protecció de nens, nenes i adolescents és essencial. Per això, l’organització va publicar el 2023 el primer Codi Deontològic per a la salvaguarda dels drets de la infància i l’adolescència en els mitjans de comunicació. Es tracta d’una guia, elaborada en col·laboració amb el Grup de Sociologia de la Infància i l’Adolescència, i que compta amb l’aval del Consell General de l’Advocacia Espanyola i la FAPE, que recull una sèrie de recomanacions que garanteixen un correcte tractament informatiu de la infància i l’adolescència, funcionant com a escut protector dels seus drets fonamentals.

Scroll
o mantener
Informa't a:
aldeasinfantiles.es