Segueix-nos a les xarxes socials:

Opinó

Els ulls de TintÍn

«Els personatges presenten uns ulls espectrals, sense vida ni profunditat»

alguns no entenem la tossuderia de determinats cineastes per practicar la captura en moviment, aquesta tècnica animada que consisteix, simplificant molt, a filmar una pel·lícula amb intèrprets reals i després "pintar-la" digitalment. Això permet, en essència, suprimir les diferències entre el personatge i el fons que l'acompanya, impedint, per exemple, els contrastos formals de films com Spider-man. Però, des del punt de vista dramàtic, la cosa no ha acabat de funcionar mai. Si bé les pel·lícules de Pixar juguen a la construcció d'un imaginari visual no necessàriament hiperrealista, la captura en moviment, en el seu intent d'imitar la realitat, punxa per la impotència de l'animació digital a l'hora de recrear la mirada. Els paisatges i detalls són aclaparadors; l'acció, frenètica i inqüestionable. Però els personatges presenten uns ulls espectrals, sense vida ni profunditat. Això passava a The Polar Express, Cuento de Navidad i Beowulf, firmades per Robert Zemeckis i, fins ara, les apostes més ambicioses d'aquesta tècnica. Quan Steven Spielberg i Peter Jackson van anunciar la seva intenció d'adaptar les aventures de Tintín servint-se de la captura en moviment, els escèptics es van posar les mans al cap. Era realment necessari? El respecte a la vinyeta justificava agafar actors de la talla de Jamie Bell o Daniel Craig i sotmetre'ls al reciclatge digital? La resposta era un sorollós "No" fins que s'han apagat els llums de la sala i els desencantats han assistit, astorats, a la pel·lícula d'aventures més rejovenidora des que el mateix Spielberg va dirigir A la recerca de l'Arca perduda. El secret de l'Unicorn no resideix en la pirotècnia ni en l'escrupolós respecte a les vinyetes d'Hergé. Resideix en la mirada: els ulls de Tintín transmeten una certa vida, com si finalment la captura en moviment hagués vençut el fantasma de les seves limitacions. Millor que en siguem conscients, perquè d'aquí a vint anys serà una pel·lícula tan precursora com ho va ser, en el seu moment, Toy Story.

Prem per veure més contingut per a tu