Segueix-nos a les xarxes socials:

Una ONG internacional denuncia que el sistema educatiu català oblida els pobres

Save The Children ha presentat una sèrie de recomanacions per pal·liar aquestes deficiències del sistema educatiu

El sistema educatiu català no dóna les mateixes oportunitats a tots els nens i accentua les desigualtats socials, segons ha denunciat un informe de l'ONG Save the Children.

L'informe, titulat "Necessita millorar. Per un sistema educatiu que no deixi ningú enrere", reclama més inversió i beques, educació assegurada per als nens vulnerables d'entre 0 i 3 anys i mesures contra la segregació escolar.

Perquè l'educació "compleixi el seu paper de reduir les desigualtats socials i trencar el cicle de la pobresa entre pares i fills, no n'hi ha prou que sigui accessible per a tots els nens, sinó que ha de ser equitativa", ha afirmat el director general de Save the Children, Andrés Conde.

Les desigualtats educatives a Catalunya es reflecteixen en la "gran bretxa" de rendiment escolar segons l'origen i el nivell socioeconòmic de l'alumnat, recalca l'informe, que assenyala que els alumnes natius tenen una puntuació mitjana 1,2 vegades superior a la dels d'origen estranger, així com els 277 punts de diferència en els resultats mitjans de PISA entre els nens de famílies amb més ingressos i els de menys ingressos.

L'informe apunta que la despesa familiar per alumne a Catalunya ha augmentat un 27,4% entre 2009 i 2014, cosa que implica més dificultats per a les famílies amb menys recursos, "que no poden fer front a l'augment de la despesa i han de patir la retallada en ajudes i beques".

A més, els nens de famílies amb pitjor situació econòmica són els que menys es beneficien de l'educació 0 a 3 anys, ja que a banda de faltar places als centres públics, la majoria de nens escolaritzats són d'origen espanyol i tenen una mare amb ocupació i un nivell alt d'estudis, cosa que allunya d'aquesta educació "als qui més la necessiten".

En aquest sentit, l'informe també assenyala la segregació escolar, que impulsa la concentració d'alumnes econòmicament desafavorits a les mateixes escoles a causa de les "barreres econòmiques, religioses i a l'atenció a la diversitat funcional".

L'ONG ha presentat una sèrie de recomanacions per pal·liar aquestes deficiències del sistema educatiu i ha demanat professorat "suficient i de qualitat", accés a activitats extraescolars per a nens en situació de pobresa, una major atenció a la diversitat, educació postobligatòria en formació professional i segones oportunitats per als qui vulguin reenganxar-se al sistema educatiu.

Prem per veure més contingut per a tu