Segueix-nos a les xarxes socials:

Les subvencions rebudes per les aerolínies a Girona suposen 0,151 euros per viatger

Catalunya ha aportat en els darrers cinc anys més de 17 milions en subvencions als aeroports de Girona, Lleida i Reus

Les subvencions rebudes per les aerolínies a Girona suposen 0,151 euros per viatgerdavid estany

La Comissió Nacional de la Competència va publicar dijous un informe que assenyala al detall quants diners públics acaben en mans de les companyies aèries a causa dels ajuts a les aerolínies, sovint en conceptes tan eteris com "promoció turística", com en el cas de Girona i Ryanair. El resultat és clar: entre els aeroports de Girona, Reus i Lleida més de 17 milions d'euros de diner públic han anat a parar a companyies aèries privades, sobretot a Ryanair. Ara bé, com en tots els estudis, si un s'endinsa en les xifres descobreix notables diferències: observant la mitjana de diners destinats gastats per passatger transportat, s'arriba a la conclusió que Girona és força més barat, ja que ha rebut dels fons públics 0,151 euros per passatger entre 2007 i 2011. Per contra, en el mateix període l'aeroport de Reus ha rebut 1,535 euros per passatger (10 vegades més que girona), i Lleida 7,064. En total, les aerolínies han rebut a l'aeroport de Girona com a conseqüència d''acords de promoció comercial amb ens públics (autonòmics, provincials o locals) 4.197.556 euros segons la CNC, una xifra molt inferior als 9,75 milions que han rebut a Reus i superior als 3,36 milions que han rebut a Lleida, però aquest aeroport va començar a funcionar fa un parell d'anys.

En aquest sentit, si es du a terme la mitjana de fons públic per passatger, dóna com a resultat que cada viatger arribat a Catalunya ha costat (en subvencions a aerolínies) 0,080 euros. Una xifra força inferior a la que es dóna en altres comunitats. Només Balears, Canàries i Madrid presenten un ràtio més petit que el català.

Sigui com sigui, la CNC es mostra molt crítica amb el sistema de subvencions encobertes a les aerolínies, perquè al seu entendre desvirtua el concepte de lliure competència.

247,2 milions a tot l'Estat

Els 17,3 milions d'euros aportats per catalunya en ajudes a aerolínies en els últims quatre anys en concepte de promoció turística i comercial, formen part d'una xifra que en el conjunt d'Espanya arriba els 247,2 milions.

Catalunya ocupa la cinquena posició en despesa, per darrere de Castella i Lleó (84,2 milions), Aragó (34,05), Galícia (22,6) i Cantàbria (20,6).

En el conjunt d'Espanya i quant als fons públics rebuts per cada aerolínia, Air Nostrum és la principal receptora, seguida de Ryanair, Lagunair -a una distància considerable-, Vueling i Spanair.

Per a l'elaboració d'aquest estudi s'han pres com a base les dades que els diferents gestors espanyols d'ajudes públiques remeten a la Comissió Europea en compliment de les obligacions derivades de la normativa comunitària, així com la informació continguda al marcador d'ajudes d'Estat de la Comissió Europea publicat a la tardor1 de 2010.

Continuaran subvencionant

El director general de Transport i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, va respondre ahir a les crítiques de la CNC que el Govern continuarà subvencionant aerolínies i rutes en els seus aeroports amb l'objectiu de "promocionar Catalunya a tot el món".

"Tenim tot el dret a promoure que la gent de tot arreu ens vingui a visitar i puguem augmentar les possibilitats de negoci de la primera indústria del país, que és el turisme", va assenyalar Font durant una visita a les obres d'ampliació de l'aeroport de Lleida-Alguaire. "Ho fem i ho seguirem fent", va subratllar.

Així mateix va descartar que les instal·lacions aeroportuàries de Lleida, Girona i Reus puguin acabar perdent tots els seus vols i convertir-se així en "aeroports fantasma", tal com ha passat amb el de Ciudad Real, que suspendrà la seva activitat de forma temporal a final d'aquest mes. "Cap d'ells es quedarà sense vols", va subratllar Ricard Font.

Font va explicar que en el cas de Lleida la Generalitat ha aconseguit que operadors britànics i russos traslladin aquest hivern a milers d'esquiadors al Pirineu a través d'aquest aeroport.

A Reus i Girona, va afegir, el Govern també descarta que es produeixi una fuga d'aerolínies que deixi els aeroports inactius.

Les institucions tarragonines ja estan treballant per atreure a noves companyies l'estiu que ve, mentre que a Girona s'ha garantit que Ryanair segueixi volant aquest hivern. Una garantia, no va afegir Ricard font, que existeix perquè mai ha estat posada en qüestió -de moment- per Ryanair. "Esperem arribar a acords perquè l'estiu que ve segueixi havent molts vols en els aeroports catalans", va remarcar.

Prem per veure més contingut per a tu