El «diàleg» entre Manuel de Falla i Claude Debussy
Daniel Ligoro estrena demà al Palau de la Música de Barcelona un espectacle dedicat als dos compositors
El pianista català Daniel Ligorio estrena aquest dilluns al Palau de la Música el popurri Embruix a París, un «diàleg» musical entre Manuel de Falla, representant espanyol del nacionalisme musical, i el francès Claude Debussy, considerat el primer compositor impressionista. El concert pretén recrear musicalment les vivències i relats dels compositors el 1910 a casa del poeta Pierre Louÿs.
Els vuit episodis en què es divideix Embruix a París, que integren cadascun dues o tres peces compostes per Falla i Debussy, representen «possibles converses que van poder tenir» tots dos artistes en aquella reunió estival, a la qual van acudir pintors, músics, escriptors... i el pianista Ricard Viñes, un gran amic de Falla i de Debussy. Però les diferències entre tots dos (estilístiques, musicals i culturals) són les que configuren l'antitètic Embruix a París: «Debussy simbolitza la 'màgia', amb la seva música suggerent i etèria, mentre que Falla, l''embruix', directe i perceptiu», ha explicat Ligorio en declaracions a Efe.
L'obra comença cronològicament des de la «Infància», amb temes de joventut de Manuel de Falla i composicions de Debussy per a una audiència jove; a les quals segueix l'«Arribada a París» per part de Falla i totes les seves sensacions sobre el seu primer dia a la capital francesa. Aviat, no obstant això, començaran els tumults: en el tercer episodi, «Llum i tempesta», juguen entre elles l'optimista peça «Aragonesa» de Falla amb la plujosa, gairebé violenta, «Jardins sud le pluie» de Debussy.
En l'apartat «Tradicions», la música costumista de tots dos països i cultures s'entrellacen per donar pas a «Folklore i misticisme», cinquè episodi, que manifesta la influència oriental que va experimentar Debussy a meitat de la seva carrera i la compara amb les seves arrels místiques.
L'amistat entre Debussy i Falla queda reflectida en el fet que el músic francès, sense haver trepitjat Granada en vida, va poder compondre, a partir de les converses amb Manuel de Falla i fotografies en revistes, La soirée dans Grenade, en la qual va incloure l'escala àrab i l'acompanyament granadí. Després de la mort del seu col·lega francès, Falla va tenir part d'aquesta composició i la va utilitzar per crear l'homenatge «Pour le tombeau de Claude Debussy», que Ligorio incorpora per completar «Amistat», el sisè episodi del seu espectacle.
Temes
Més a Cultura
-
Amandine Beyer: «Per al violinista, interpretar Biber és com una marató»
-
Carlos Coronado dibuixa el paisatge de l’Empordanet amb «flamenc empordanès»
-
El Museu d'Art de Girona adquireix un fragment del retaule de Sant Feliu de principis del segle XVI
-
La família Mateu i Negre dona una escultura de Domènec Fita a l'Ajuntament de Cassà