Bullying: ser un "xivato" pot salvar algú de l'assetjament escolar
El paper que tinguin els nostres fills davant un cas de bullying pot canviar la situació de l'assetjat
Quan es produeix una situació de bullying, solem centrar-nos en qui exerceix l'assetjament i en l'assetjat. Sens dubte, són els principals protagonistes de l'escena. Però què ocorre amb els actors secundaris, amb tots aquests nens i nenes que observen com ocorre l'assetjament?
Sense adonar-nos-en, transmetem als nostres fills i filles uns certs mantres que després ells assimilen i apliquen en les seves vides al peu de la lletra. “A ningú li agraden els 'xivatos'”, “manten-te allunyat dels embolics”, “no et fiquis en els assumptes dels altres”… Això, sumat a la por de ser el “següent” a ser assetjat o ser desplaçat del grup, pot derivar en el silenci o la complicitat dels observadors.
4 tipus de testimonis en situacions de bullying
Com ens explica el psicòleg David Cuadrado, existeixen quatre tipus d'observadors quan es produeix una situació d'assetjament escolar.
Els assistents
Alumnes que “ajuden” a l'assetjador encara que no hagin estat ells els qui comencessin. El perill principal és que es converteixin ells mateixos en assetjadors en curt termini o que reforcin de tal manera als primers que augmentin el grau i violència de l'assetjament.
Els reforçadors
Ovacionen, comenten positivament, mostren en xarxes socials, donen feedback positiu i de reforç als actes de l'assetjador. Ells faciliten, sovint, la imatge positiva de l'assetjador o la negativa de la víctima. Són els qui més ajuden a distribuir per xarxes socials les imatges i frases fomentant el ciberassetjament. Corren el risc de convertir-se en assistents.
Els externs passius
No s'immisceixen. Fugen de la situació. Recullen aquesta frase que hem comentat abans d'alguns pares: “no et fiquis en embolics”. En la major part dels casos arriben a racionalitzar el succeït teoritzant sobre què ha fet la víctima per a merèixer aquest tracte.
Els defensors
Prenen partit per la víctima. Els secunden i consolen. Sovint després del succés. Només poques vegades abans o durant l'assetjament. Són els qui s'atreveixen a posar-ho en comunicació a professors i pares.
El paper de les mares i pares amb el bullying
La postura que adoptem i que transmetem als nostres fills i filles respecte a aquestes situacions serà determinant a l'hora de configurar els comportaments que després ells acabaran duent a terme. En aquesta ponència de Carmen Ruiz Repullo sobre la violència de gènere en adolescents, la sociòloga ens instava a “deserotitzar al fanfarró i erotitzar al friqui”. Deixar d'idealitzar la figura del "xulo", el "rebel" que va per l'escola a l'estil Mario Casas a “Tres metros sobre el cielo”. I encara una més: erotitzar i enaltir "el xivato". L'acuseta que es converteix en heroi, el que veu una situació d'assetjament i li ho diu als seus pares o als seus professors, el que acudeix a la recerca d'ajuda, el valent que no consent amb el seu silenci.
Aquests són els valors que hem de transmetre als nostres fills i filles, que davant les injustícies no es quedin callats.
El bullying no és una cosa que afecta solament a qui ho pateix i a qui ho exerceix, la societat sencera ha d'unir-se, cadascun des de la seva posició, per a lluitar contra aquesta xacra que continua afectant els nostres joves. Segons dades de la UNESCO de 2018, un 32% dels alumnes ha estat intimidat per part d'algun company en l'últim mes.
En definitiva, educar als nostres fills en l'empatia, en la intel·ligència emocional, entrenar la seva assertivitat i la confiança en si mateixos, reforçar la seva autoestima… seran factors indispensables perquè es converteixin en persones capaces de viure en societat, que no es deixin calcigar i que aixequin el cap davant les injustícies.
Tots els pares i mares volem que els nostres fills siguin uns "xivatos". Perquè això significarà que han après els millors valors que els hem pogut ensenyar, i ens farà sentir-nos tremendament orgullosos d'haver criat i educat a persones que no li donen l'esquena al bullying.
Temes
Més a Educació
-
Catalunya és la comunitat on hi ha més centres escolars concertats que cobren quotes i on són més elevades, segons Esade
-
Sis de cada deu professors denuncia agressions físiques o verbals per part d'alumnes
-
Famílies de l’escola Castellum de Sant Julià de Ramis denuncien que l’Ajuntament els ha «censurat» les pancartes reivindicatives
-
Descobreix la tècnica Hygge, el nou mètode danès de criança que està triomfant