Segueix-nos a les xarxes socials:

la gàrgola

Imatge i memòria

«En motiu del 20è aniversari del CDRI es va voler donar rellevància al patrimoni fotogràfic de la ciutat de Girona»

En alguna ocasió he parlat de la tasca important que està desenvolupant el Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) que dirigeix Joan Boadas, un servei municipal es va crear el setembre de 1997 amb l´objectiu de conèixer, protegir, fomentar, i divulgar a la ciutadania el patrimoni documental en imatge existent a Girona. Avui en dia el Centre té en custodia un total de 3.686.249 fotografies, 880 pel·lícules, 6.600 hores de vídeo i 1.365 documents sonors provinents majoritàriament de cessions privades. Des d´aquell Arxiu d´Imatges de l´ajuntament creat l´any 1982 s´ha fet una tasca continuada i efectiva, no només pel creixement espectacular del fons i la seva conservació, sinó en l´aspecte fonamental d´aquest servei ciutadà com és el foment de la presa de consciència pel que fa a la conservació del nostre patrimoni.

Amb motiu del vintè aniversari de la creació del Centre es varen dur a terme una sèrie d´activitats encaminades a donar rellevància i alhora difusió a aquest important patrimoni fotogràfic de la nostra ciutat. Tallers educatius, seminaris, conferències, publicació de llibres, tot un seguit d´actes que tenien com a objectiu posar de manifest la importància d´aquest servei municipal habitualment lluny del focus mediàtic. Gràcies a aquesta labor continuada s´han anat coneixent els treballs de professionals i comercials com els Unal o Narcís Sans, però també la fotografia d´afeccionat de Joan Masó o els treballs cinematogràfics malauradament poc coneguts i valorats de l´Antoni Varés.

Coincidint amb aquest vintè aniversari del CRDI s´ha endegat una col·lecció especial que aplega una mostra dels treballs de fotògrafs contemporanis que planteja la vinculació de la seva obra amb la ciutat. Així s´ha procedit a una selecció de treballs creatius de Josep Maria Oliveras, Jordi S. Carrera, Vari Caramés, Antonio Julio Duarte, Manel Armengol, Joan Fontcuberta, Carles Pérez Siquier, Txema Salvans, Bleda y Rosa, Isabel Muñoz, Ferran Freixa, Manolo Laguillo, Marcel Font, Juan Manuel Castro Prieto i Israel Ariño, que tindrà continuïtat en el futur.

Més recentment, l´Ajuntament ha publicat el volum Foto Lux, amb una selecció de les fotografies preses en aquest establiment que hi havia a la plaça de l´Oli. L´autora del llibre, Montserrat Baldomà, ens recorda que darrere l´estudi de fotografia hi ha una història dilatada de més de setanta anys que comença el 1916 i s´acaba el 31 de juliol de 1989, quan tanca portes i el responsable del negoci, Josep Maria Sabench, decideix fer donació del fons a la seva ciutat. L´aparador d´aquesta casa era sens dubte objecte de curiositat per part de molts gironins que veien o esperaven veure el retrat posat a la vista de tothom de la filla, la mare o, simplement, el veí conegut que havia decidit passar per la botiga del senyor Sabench per fer-se un «retrato». Les nombroses fotografies de gent disfressada que conté el fons palesen, per exemple, la popularitat que tenien a Girona les festes de Carnestoltes abans de la Guerra Civil. Els retrats d´estudi que incorpora aquest volum són un compendi d´un treball eminentment professional però tanmateix artístic, innovador i alhora significatiu d´uns moments i d´una època. La fotografia de Carme Albertí, Miss Girona i Miss Catalunya el 1932 i 1934, és d´una bellesa plàstica insuperable, mentre que el rostre de Josep Cortés Pepet Gitano ens aporta aires de profunditat i de misteri i el del nen amb una cigarreta a la boca la realitat d´uns temps avui impossibles.

La pintura no va desaparèixer a finals del XIX amb l´aparició de la fotografia com algú va témer en el passat i aquesta tampoc desapareix amb l´arribada del fenomen digital i les noves tecnologies. L´art perdura en el temps i, amb ell, la pervivència del record i la memòria.

Prem per veure més contingut per a tu