Martí Sans, el director general de Pesca i Acció Marítima del Departament d'Agricultura, Pesca i Acció Rural (DARP), ha assegurat aquest matí que el sector de la pesca d'arrossegament només es podrà salvar si aplica determinades propostes d'estalvi energètic. Cada vaixell podria estalviar fins a 18.000 euros de mitjana a l'any si reduís la resistència del buc i l'equip de pesca o operés l'embarcació amb criteris d'eficiència energètica. Segons Sans, si s'apliquen els canvis que proposa el DARP, 'el sector es podrà salvar. Si no, correm un risc seriós de que les oscil·lacions del preu del carburant impedeixin que moltes embarcacions surtin a pescar per falta de rendibilitat econòmica'.

Martí Sans, el director general de Pesca i Acció Marítima del Departament d'Agricultura, Pesca i Acció Rural (DARP), ha assegurat aquest matí que el sector de la pesca d'arrossegament només es podrà salvar si aplica les propostes d'estalvi d'energia que inclou l'estudi 'Millora de l'eficiència, la sostenibilitat i el benefici de la flota pesquera d'arrossegament catalana', que ha elaborat el DARP conjuntament amb l'empresa pública Tragsatec, la Universitat Politècnica de Catalunya i el Col·legi d´Enginyers Navals i Oceanogràfics de Catalunya.

Segons Sans, 'si s'aplica aquest projecte, el sector es podrà salvar. Si no, correm un risc seriós de que les oscil·lacions del preu del carburant impedeixin que moltes embarcacions surtin a pescar per falta de rendibilitat econòmica'. El director general de Pesca ha reconegut que aquest procés minvaria la flota pesquera catalana, tot i que ha volgut remarcar que no és obligatori per a les empreses.

Un vaixell d'arrossegament podria estalviar un 29 per cent d'energia al dia si apliqués determinades mesures tècniques, segons l'informe. Es calcula que cada vaixell podria estalviar fins a 18.000 euros de mitjana a l'any si apliqués mesures destinades a reduir la resistència del buc i l'equip de pesca, millorar el funcionament dels equips o operar i gestionar l'embarcació amb criteris d'eficiència energètica. Els autors de l'estudi han recordat que la flota pesquera catalana destina la meitat dels seus ingressos a pagar el combustible, aproximadament uns 62.000 euros per embarcació a l'any.

A nivell mediambiental, la mesura també significaria una reducció en les emissions de CO2 d´entre el 15 i el 29%. Actualment, la flota pesquera catalana consumeix al voltant de 78 milions de litres de carburant en el litoral, l'equivalent al consum anual de la flota d'autobusos de la ciutat de Barcelona.

D'altra banda, Martí Sans, el director general de Pesca i Acció Marítima del Departament d'Agricultura, Pesca i Acció Rural (DARP), ha assegurat que les ajudes d'un milió d'euros en compensació per la veda que ha començat avui a Barcelona i Girona deixaran al sector tranquil durant el mes en què duraran les restriccions. 'Aquesta veda es pot considerar com un pla de xoc per al sector de la pesca d'arrossegament a Catalunya. El milió d'euros d'ajudes que paguem van destinats als armadors, mentre que els mariners tenen les prestacions d'atur. Els mariners que no tinguin atur tindran compensacions a través de la seva confraria, que les rebrà de la direcció general de Pesca'.