El Departament d'Ensenyament s'ha proposat inculcar la mentalitat empresarial i fomentar l'emprenedoria entre l'alumnat dels centres públics catalans, introduint conceptes econòmics bàsics a les etapes d'educació Infantil i Primària, oferint eines adequades a l'entorn de l'escola rural, creant una assignatura optativa d'Orientació professional i iniciativa emprenedora a quart d'ESO, fent obligatòria la d'Empresa i iniciativa emprenedora en tots els ensenyaments professionals i facilitant la posada en pràctica dels coneixements adquirits a tota la secundària postobligatòria.

Del projecte global que la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va explicar ahir després del Consell Executiu del Govern de la Generalitat, destaca un pla pilot per concedir microcrèdits a estudiants de Formació Professional per tal que creïn les seves pròpies empreses i premiar les millors. Per executar aquesta iniciativa, el Departament té la col·laboració del Consell de Cambres de Catalunya, la Fundació privada per a la Promoció de l'Autoocupació de Catalunya, les fundacions Cecot i BCN Formació Professional, Pimec i CaixaBank.

Formant la visió empresarial

El Govern va acordar començar a desenvolupar aquest paquet de mesures -que ha denominat "Catalunya, escola d'emprenedors"- en totes les etapes educatives, d'Infantil, Primària, ESO, Batxillerat i Formació Professional, a partir del proper curs 2011-2012.

Irene Rigau va remarcar la importància d'introduir "l'ensenyament de les habilitats emprenedores" en tots aquests nivells, argumentant que "si un alumne de 3 a 6 anys té un taller d'empresa, si a primària pot crear una cooperativa a l'aula, si sap dissenyar un producte i presentar-lo al mercat, si visita empreses i rep gent del món de l'empresa que li explica com s'han transformat en accions les grans idees, a secundària sistematitza els coneixements i a la Formació Professional es prepara per ser protagonista de la seva formació i del seu futur". La consellera d'Ensenyament va afegir a aquesta consideració que l'esperit emprenedor "és una actitud i una aptitud, i a l'escola volem conrear-les les dues" amb l'objectiu de "crear empreses i per a l'autonomia personal, perquè l'esperit emprenedor també resulta útil en la vida quotidiana, en l'àmbit personal i social" -va concloure.

El projecte dissenyat pel Govern de la Generalitat comprèn línies d'actuació per a les tres grans etapes educatives per les quals passen els infants i joves dels 3 als 18 anys.

Conscienciar els més petits

Pel que fa a educació Infantil i Primària, la proposta donada a conèixer ahir s'ha fixat com a objectius fer que els alumnes coneguin alguns conceptes econòmics bàsics, que entenguin les relacions entre els diferents agents socials i s'adonin de la importància de la seva formació.

El pla s'ha marcat unes fites específiques per a l'escola rural, des de la qual vol promoure l'emprenedoria tenint en compte el territori, la creació d'una cooperativa a l'aula i explicar els passos per crear i gestionar una empresa, per a la qual cosa té el suport de la Fundació del Món Rural.

La introducció d'una assignatura nova a l'últim curs d'Educació Secundària Obligatòria -Orientació professional i iniciativa emprenedora- és una de les novetats més destacades per a aquesta etapa educativa, durant la qual pretén aconseguir que els joves desenvolupin els valors de la perseverança, la creativitat i la confiança en un mateix; descobreixin les seves habilitats i interessos; coneguin els riscos d'abandonar els estudis; i comprenguin la relació entre economia i empresa, a més del funcionament del mercat entre països en un món globalitzat. Per treballar aquestes qüestions a la secundària obligatòria, el Departament d'Ensenyament te el suport de la Fundació Príncep de Girona, el Consell de Cambres, Cecot, Pimec, Junior Achievement i l'Escola de dones emprenedores.

Totes aquestes entitats, a més de la Fundació Privada per a la Promoció de l'Autoocupació de Catalunya, també s'han compromès amb els objectius fixats per al Batxillerat i la FP, etapes en les quals volen que els estudiants apren-guin a posar en pràctica el que han après i adquireixin eines per fer els seus primers passos en l'àmbit professional.

Aplicar els coneixements

A partir del curs vinent, tots els ensenyaments professionals inclouran l'assignatura d'Empresa i iniciativa emprenadora -que ja s'imparteix en alguns cicles-. També a Formació Professional, es vol crear una xarxa d'emprenedoria i un viver d'empreses, impulsar la creació de noves empreses per part del seu alumnat i crear uns premis que permetin desenvolupar projectes gràcies a la concessió de microcrèdits.