La Generalitat veu «insostenible» la gratuïtat de l'AP-7
La concessió del tram Tarragona-Valencia acaba el 31 de desembre · El tram gironí de l'autopista acaba la concessió el 31 d'agost del 2021
El conseller de Territori de la Generalitat, Damià Calvet, ha avisat aquest dimecres el Govern espanyol que serà "insostenible" alliberar de peatge el tram de l'AP-7 que venç el pròxim 31 de desembre sense pensar com es finança el manteniment d'aquesta via.
En una compareixença al Parlament català, Calvet s'ha referit així al tram de l'AP-7 entre Tarragona i València, la concessió de la qual correspon a Abertis i que venç el pròxim 31 de desembre. El tram entre Tarragona i la Jonquera de la mateixa autopista finalitza la seva concessió el 31 d'agost del 2021
El conseller ha reivindicat la conveniència d'implantar un sistema de vinyeta a Catalunya, una espècie de tarifa plana anual que permetria l'ús del vehicle per totes les vies ràpides sense haver de parar-se a pagar a cap barrera d'autopista.
No obstant això, Calvet ha recordat que aquest sistema hauria de coordinar-se amb l'Estat i ha admès que amb l'actual Govern en funcions i la perspectiva de noves eleccions a Espanya "tot queda en l'aire".
Així doncs, Calvet ha donat per fet que el Govern espanyol arribarà a desembre "sense res gaire preparat" i "molt probablement aixecarà les barreres" de peatge en aquest tram de l'AP-7.
A partir de llavors, Calvet ha alertat que el finançament serà "insostenible" i "alguna cosa haurem de pensar" per sufragar el manteniment de vies d'altes prestacions com aquesta, perquè la conservació suposa entre 50.000 i 60.000 euros per quilòmetre a l'any, ha afegit.
Segons el parer del conseller, el Govern espanyol està afrontant aquest problema amb "certa sensació d'improvisació" i sense un model definit, i ha urgit a pactar un model basat en el principi que "qui usa" una via d'altes prestacions, "paga", i que "qui contamina, també paga".
A preguntes dels grups parlamentaris, el conseller ha comentat que li agradaria que la fi de concessions com la de l'AP-7 fos una "bona oportunitat per implantar un nou model" d'ús de les vies d'altes prestacions.
Calvet ha assegurat que és necessari posar fi tant a greuges en matèria de peatges per comparació amb el conjunt d'Espanya com a l'interior de la pròpia Catalunya implantant un "sistema integrat de vies d'altes prestacions", un model que genera un "consens ampli" a Catalunya, ha dit.
Temes
Més a Comarques
-
Veïns de Banyoles demanen l'accés públic als jardins del Monestir
-
Les oficines joves participaran en un programa per millorar la salut mental
-
El Trueta augmenta la capacitat per fer proves endoscòpiques digestives
-
L'Espai Català Transfronterer rep sis projectes per optar a ajudes de 2,2 milions d'euros