Ho deia Joaquim Nadal a la cloenda de la xerrada que en Josep Roca va fer aquest dilluns a Girona, sota el títol "Històries d'un giravolt", per explicar la gira americana d'El Celler, "no som conscients del que tenim a casa nostra", i és ben cert. El Celler no és només una font d'inspiració i de projecció gastronòmica arreu del món, és també un centre d'innovació constant i d'emprenedoria, que és capaç de sortir al món per aprendre i no només per ensenyar. Aquesta fórmula de progressió continuada, d'esforç permanent, de no perdre mai de vista les arrels, de voler sortir a fora per saber que passa més enllà i de no acomodar-se al cim de l'èxit, fa d'El Celler de Can Roca un cas únic com a restaurant, com a empresa i com a experiència vital i probablement no som conscients de tot el que això pot transmetre per al desenvolupament d'altres experiències a casa nostra.

Massa sovint ens quedem en l'exemple del jovent que barrejant tecnologia i imaginació són capaços de consolidar iniciatives d'èxit, sense comprovar si aquestes experiències tenen o no continuïtat en el temps, i no ens cansem de lloar aquests casos com a grans exemples d'emprenedoria, quan en realitat, la veritable emprenedoria està en aquells que han sabut ?obrir nous camins dins les iniciatives que ja eren viables i tenien èxit per si mateixes, que han sabut portar més enllà les fronteres de les seves respectives activitats i que segueixen avançant posant-se nous reptes a cada pas.

Potser valdria la pena deixar de considerar emprenedor el que comença una activitat i fer servir aquest terme per premiar aquell o aquells que no només mantenen iniciatives empresarials úniques, sinó que són capaços de desenvolupar-les constantment. Aquest és el cas d'El Celler, un exemple de casa nostra que s'hauria de transmetre i ensenyar a moltes empreses i experiències locals.