Fa uns dies el president Rajoy, en una entrevista a una televisió privada, analitzant la situació política i la pèrdua de vots del PP a Catalunya va manifestar: "hay que hacer mucha pedagogía". Malauradament, ens hem acostumat al maltractament i a la manipulació dels conceptes per part dels polítics, i més en campanya electoral, on sembla que tot s'hi val. Seguint el seu argumentari, el president ens estava dient que no han fet bé la seva campanya de publicitat i comunicació sense acceptar que potser els ciutadans no el volen votar. Es dóna per entès que quan els electors no segueixen les teves propostes polítiques en el vot no ho entenen i per tant cal fer "pedagogia". Aquest mal ús, molt estès en el món de la política de tot signe (era un recurs que Pujol feia servir molt), s'allunya del que realment és l'educació; ajudar a desenvolupar les persones a partir de les seves potencialitats amb autonomia o acompanyar en el procés d'aconseguir la maduresa com a persona o grup.

Ja veiem que en aquesta societat tan mediàtica es considera la pedagogia com a persuasió de l'altre, per condicionar, inculcar o adoctrinar sense respecte al lliure criteri personal. Ja que el que està previst és que l'elector "compri" les meves idees, les faci seves i es convenci que la veritat la tenen els que prediquen.

Tot això ho vivim en un context, més llunyà o proper, en què la sensibilitat pels temes educatius ha baixat al mínim de la nostra democràcia i estan en risc de perdre la seva veritable funció social que tots necessitem.

Demanaria que quan es parli de fer més pedagogia s'incorporin valors i principis fonamentals, com el respecte i foment del principi d'igualtat d'oportunitats, el dret a una educació plural i respectuosa sense diferències per procedències socials, o a una educació sense ingerència política i religiosa. I tot això que ho incorporin a les seves polítiques per mitjà de lleis, decrets, pressupostos i ordres per a la gestió de la administració pública de la que són responsables

Em sembla que seria convenient que ens deixin de confondre amb els temes e?duca?tius, ja que per si mateixos són molt complexos per als pares, educadors i la comunitat en general. Deixin la pedagogia en pau.