Educació potencia l'èxit educatiu amb un projecte d'intel·ligència artificial
Es realitza a través d'un joc d'ordinador en el qual l'alumnat respon a preguntes sobre la seva relació amb el grup classe
El Departament d'Educació ha posat en marxa un projecte d'innovació avançada per incorporar la Intel·ligència Artificial per afavorir l'èxit educatiu de tot l'alumnat i la cohesió social en els centres educatius de Catalunya. Es tracta del projecte IA_Watsom, Intel·ligència artificial per a la millora de l'èxit educatiu, que s'engega aquest curs com a prova pilot amb la participació d'uns 490 alumnes i més de 12 docents de 6 centres educatius.
Un cop finalitzada la prova pilot de l'IA_Watsom, es farà una avaluació per tal de detectar estratègies que puguin estendre's a la resta de centres educatius. La iniciativa també té com a objectius acompanyar els centres en l'anàlisi avançada de patrons de comportament per promoure canvis organitzatius i la millora de la convivència, i el fet de posar en valor el paper inclusiu de la tecnologia per assolir l'èxit educatiu de tot l'alumnat.
Aquest projecte es porta a terme a través d'un joc d'ordinador on l'alumnat respon una sèrie de preguntes sobre la seva relació amb el grup classe. L'aplicació realitza un sociograma del grup per a la presa de decisions i estratègies educatives de l'equip docent. I per confirmar els resultats obtinguts hi ha un robot que conversa amb l'alumnat. Aquesta conversa és important perquè l'alumne percep el robot com a interlocutor lliure d'autoritat.
L'actuació s'emmarca en els diferents projectes que Educació ha posat en marxa d'innovació avançada en l'ús de tecnologies emergents en educació com la IA, el BigData o la realitat immersiva, al servei de l'èxit educatiu de l'alumnat. Aquests projectes exploren tendències nacionals i internacionals que integren tecnologies digitals per a la millora de l'èxit educatiu de tot l'alumnat a través de proves de concepte en centres pilot que valoren el seu impacte. Els avenços tecnològics són una oportunitat per a la millora de l'educació, la personalització de l'aprenentatge, les dinàmiques, l'aprenentatge i la docència i la gestió de centre.