Segueix-nos a les xarxes socials:

Una onada anormal és la causa de la tragèdia a bord del "Louis Majesty"

Una onada anormal és la causa de la tragèdia a bord del "Louis Majesty"diari de girona

Es tracta d'un fenomen rarament observat. No n'hi ha precedents en aigües pròximes a la costa gironina. Fins que la tecnologia va permetre constatar-ne l'existència es consideraven una llegenda de pescadors. Malgrat tenir tot això en contra, la possibilitat que el Louis Majesty, el creuer sinistrat dimecres a la tarda a 25 milles de la costa de Begur, fos assotat per una onada anormal és real. Una onada anormal és un cop de mar extrem enmig d'onades ja altes. Si tenim en compte que la boia de mesurament de la Generalitat en aigües de Roses va indicar onades de més de 6,5 metres i la de Begur cops individuals de més de 10 -la de Roses està molt resguardada pel cap de Creus-, es pot deduir que l'onada que va assotar el creuer turístic superava àmpliament aquesta alçada.

Els científics ja s'han interessat per aquest rar fenomen. El director del Laboratori d'Enginyeria Marítima de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), el doctor Agustín Sánchez Arcilla, explica que segurament no es detectarà res en els registres perquè aquests cops de mar són extremadament fugaços. Es generen en temporals de mar de fons com el que assotava dimecres la costa gironina. Aquests temporals presenten onades més regulars que els temporals de vent, i el sorgiment d'una onada extremadament gran enmig d'un grup d'onades altes, regulars i molt seguides és probable. Les primeres escoren el vaixell, explicava el doctor Sánchez Arcilla. La darrera i més alta colpeix la nau. Aquesta causa és probablement l'explicació de molts accidents en alta mar, el que passa "és que no hi ha ningú que s'ho estigui mirant", explica el catedràtic de Ports i Costes de la UPC. A la Costa Brava no hi ha constància d'onades anormals anteriors. Un dels pitjors temporals viscuts en aquesta costa, el del dia de Sant Esteve de 2008, no va donar lloc a cap. D'altra banda, l'Institut Geològic Nacional va descartar que el cop de mar tingués un origen sísmic.

La naviliera diu nou metres

La versió aportada per la companuia propietària del vaixell, Louis Cruises, parla de tres onades consecutives d'uns nou metres d'alçada. La ciència ha constatat aquest fenomen, anomenat tren d'onades, però la força de l'impacte que va esbotzar els finestrals de la proa del creuer, on viatjaven gairebé 2.000 persones entre passatge i tripulació, fa pensar que el cop de mar superava els esmentats nou metres. De fet, el passatge evoca escenes de l'enfonsament del Titanic per explicar la dantesca situació.

Ara per ara, dos dels ferits continuen hospitalitzats en estat greu. Dues persones van morir en el sinistre. Una dona de 64 anys de nacionalitat eslovena està ingressada a la Unitat de Cures Intensives de traumatologia de l'Hospital de la Vall d'Hebron en estat molt greu. Hi va ser traslladada de matinada, després de rebre les primeres atencions mèdiques al vaixell, que va arribar cap a les nou del vespre a Barcelona. A l'Hospital del Mar s'hi van traslladar tres persones més, entre les quals hi ha un home amb pronòstic greu. Els passatgers il·lesos seran transportats en avió a Gènova (Itàlia).

Un dels més crítics va ser Giovanni Zannoni, qui espera que retirin la llicència al capità per no decidir atracar a Barcelona quan les condicions meteorològiques eren pèssimes per navegar. Zannoni va comparar l'escena amb l'enfonsament del Titanic i va dir que, a la segona planta, l'aigua els arribava per sobre els genolls. "L'impacte va trencar vidres i va arrossegar persones amb vidres en suspens a l'aigua. Per això els ferits tenen molts talls", va afegir.

Ervino Curtis, d'origen italià, va comentar que la seva cabina estava a només set del lloc de l'impacte de l'onada, que va qualificar de "gegant". "No tornaré a agafar un vaixell". També així de dràstica es va mostrar la passatgera alemanya Ursula Keller, que només pensa a tornar a casa seva. Keller va recordar com instants després de l'impacte, la tripulació els va obligar a tancar-se a les seves cabines i es van produir escenes de "pànic" perquè veien que el nivell de l'aigua augmentava dins del vaixell. "Vam passar pànic, no sabíem res i l'aigua anava entrant", va relatar.

Prem per veure més contingut per a tu