Segueix-nos a les xarxes socials:

"El petit comerç és molt permeable i se sap adaptar a les situacions"

Núria PascualResponsable de comerç a la cambra de comerç de girona

Com afronta el petit comerç la situació de crisi econòmica?

Precisament perquè és petit, aquest sector té més facilitat per adaptar-se a les diferents situacions. La crisi o la baixada del consum els afecta, però els establiments són molt permeables i tenen una capacitat de reacció major que una gran empresa.

Però la seva adaptabilitat no treu que el descens de vendes sigui una evidència...

La baixada de vendes és inevitable. Potser el que els toca ara, per afrontar millor aquest context actual, és fer-se forts internament. Estem parlant d'un altre cicle, on s'ha passat d'una economia d'abundància a un sistema econòmic més precari on es consumeix d'una manera més austera.

La recepta de l'èxit passa per saber aclimatar-se a aquest nou cicle?

Si el petit comerç realment aprofita aquests moments per millorar la seva gestió interna, sens dubte serà més potent. Però primer ha de fer els deures.

Deures...

Exacte. Cal que les botigues millorin la seva gestió interna, es professionalitzin encara més mitjançant la formació, i treballin en temes de màrqueting, que si està ben fet esdevé l'única despesa directa que li pot generar ingressos.

Amb el que diu s'intueix una metamorfosi del nou comerç, doncs?

Sí, serà diferent. Encara que siguin botigues petites i tradicionals són conscients que l'entorn és canviant. I això els portarà a reinventar-se, a combinar l'experiència amb les noves oportunitats.

El que potser no canviarà serà el tracte i la dedicació amb la clientela...

Són unes empreses que coneixen la clau del seu negoci: el client. Aquesta és la gran virtut del petit comerç, perquè saben molt bé el tipus de comprador que tenen i això els garanteix a les botigues que es coneguin molt bé a elles mateixes.

Dins aquest exercici d'introspecció, els establiments temen la falta d'un relleu generacional?

El mateix concepte de botiga no tindrà un relleu generacional perquè les generacions que arriben ja compren d'una altra manera i volen uns altres productes. El relleu anirà amb consonància amb els nous temps, i crec que ara seria un bon moment per les dificultats que ofereix el món laboral.

Potser els joves tenen por de llançar-se a la piscina per les normatives exigents que hi ha...

El principal problema que tenen aquestes normes és que són acumulatives, caldria simplificar la rigidesa administrativa que hi ha actualment. D'altra banda, existeix una sensibilització del Govern català envers els petits comerços, però des d'Europa la normativa no l'afavoreix tant, ja que facilita el lliure comerç i la lliure instal·lació de grans superfícies, per exemple.

Amb les franquícies i grans empreses de fons, què necessita el sector per perdurar?

Requereix de més formació, de tenir una orientació clara dirigida a un tipus de client concret, i gestionar amb prudència i amb optimisme el seu negoci tot aplicant l'estalvi per damunt de tot.

Prem per veure més contingut per a tu