Segueix-nos a les xarxes socials:

13,7 milions d’euros per potenciar el transport de mercaderies per tren

Generalitat i Adif cofinancen aquesta partida que permetrà l’accés en ample internacional de ferrocarrils de fins a 750 metres a la terminal de Vilamalla

13,7 milions d’euros per potenciar el transport de mercaderies per trentrenscat.com

La connexió internacional de ferrocarrils a la terminal de Vilamalla ja és una realitat. Després de les obres de remodelació, trens de fins a 750 metres tindran accés l’estació de la localitat alt-empordanesa per transportar mercaderies i, d’aquesta manera, potenciar el transport transfronterer de gènere per ferrocarril i pel desenvolupament del corredor mediterrani ferroviari. Aquest és un dels factors claus per la competitivat de Catalunya, i de les comarques gironines, i també per la lluita contra el canvi climàtic.

Tot això ha estat possible després que el Consell Executiu autoritzés ahir un acord entre la Generalitat i l’Administrador d’infraestructures ferroviàries (Adif), que depèn de l’Estat. D’aquesta manera, les dues administracions cofinançaran l’actuació, amb una inversió estimada de 13,7 milions d’euros. Aquesta partida anirà destinada al disseny, el finançament i a l’execució de les obres de remodelació i ampliació de la terminal de Vilamalla, amb la finalitat de millorar la seva versatilitat i prestació. A més, també s’implementaran estàndards tècnics d’interoperabilitat per al transport ferroviari internacional de mercaderies a la Unió Europea. I és que la situació de la terminal és privilegiada, ja que és un punt estratègic per la seva proximitat amb la frontera amb França, a part de ser també un enllaç entre la línia d’alta velocitat -l’estació de viatgers està al costat de la terminal- i la línia convencional del corredor mediterrani.

Avui dia, la terminal de transport de mercaderies Vilamalla té capacitat per gestionar composicions ferroviàries de mercaderies en dues vies paral·leles en ample ibèric, de 480 metres útils cadascú. A part, també compte amb un ramal d’accés des d’una de les vies de l’estació de viatgers, d’una única via, electrificada i amb ample ibèric. Amb la remodelació, però, es preveu l’execució d’una nova via, a part de prolongar-ne una ja existent. A totes dues es col·locarà l’ample mixt, ibèric i estàndard que permetrà l’expedició i recepció dels trens de fins a 750 metres.

Una altra de les millores que es volen realitzar és adequar aparells de la via, així com l’electrificació i instal·lacions de control, comandament i senyalització de l’estació a la nova configuració funcional per a possibilitat l’encaminament de trens amb origen o destinació a Vilamalla. A part, també es vol perfeccionar l’accés a les andanes de l’estació.

Un nou centre logístic

El Far d’Empordà i Vilamalla serien els dos municipis on el Govern, per mitjà de l’empresa pública Cimalsa, vol promoure un nou centre logístic intermodal, que estaria ubicat a tan sols 35 quilòmetres de la frontera francesa. Això, permetria potenciar la permeabilitat de la frontera entre Espanya i França per aquest tipus de transport.

Per altra banda, també es volen portar a terme una sèrie d’accions que ajudin a la descarbonització del transport de mercaderies. Actualment, el transport de mercaderies amb tren a Espanya només representa el 4%, una xifra molt per sota de la mitjana europea. I és que la Unió Europea demana per l’any 2030 que el transport ferroviari de gènere representi el 20%, i totes aquestes modificacions a la terminal de Vilamalla contribuiran a fer-ho possible.

Prem per veure més contingut per a tu